Home » #bloghop » Hier sta ik dan! Ik kon niet anders

Hier sta ik dan! Ik kon niet anders

Het thema van de nieuwe #bloghop is ‘Here I Am, the road so far’. Toen ik dit thema las moest direct denken aan één van de uitspraken die Luther naar alle waarschijnlijkheid nooit heeft uitgesproken: “Hier sta ik, ik kan niet anders”.

Ik kan mij nog goed herinneren dat we die uitspraak leerden op de basisschool. Zo stoer vond ik het. Dat je gewoon het lef hebt om volledig achter je overtuiging te staan en deze vol te houden als je voor het gerecht staat. Dat je een hamer pakt en op de deur van de kerk gaat timmeren. Vet stoer, wij mochten nog niet eens op een stoel staan in de kerk.

Jaloers was ik op Luther omdat hij zo daadkrachtig kon zijn. Ik vond het heerlijk. Nu weet ik dat het een actie was die past in mijn gevoeligheid voor onrecht en oneerlijkheid. Maar ja, waarschijnlijk heeft Luther deze zin helemaal nooit uitgesproken las ik. Hopelijk heeft hij het wel gedacht.

Er is wel meer wat niet klopt terwijl we het wel altijd geleerd hebben.

En dat is precies het punt waar ik nu sta. Ik word bijna 40 en nu weet ik dit pas. Dat heel veel wat we geleerd hebben niet klopt. Hoe vind je dat?

  • grote mensen zijn niet te vertrouwen
  • het was waarschijnlijk niet Luther die er voor zorgde dat mensen de bijbel konden lezen
  • een geloof als een mosterdzaadje betekent niet dat je geloof nooit te klein is. Maar dat je geduld nodig hebt.
  • op zondag mag je niet werken is onzin, Jezus zegt zelfs dat God de vader nooit stopt met werken
  • de evolutieleer is zelfs door Darwin zelf als niet bewezen verklaard
  • enz

Tegenwoordig neem ik alles met een korreltje zout. En ga ik er van uit dat iedereen maar een klein stukje van de werkelijkheid weet. En dat de meesten een ander zomaar napraten, ook als het onzin is. Zeker als het binnen de kerk is.

Here I Am, Hier sta ik dan, ik kon niet anders. Ik geloof dat God mijn leven leidt. Dat merk ik aan kleine dingen. En op de een of andere manier moet ik heel veel leren in die weg blijkbaar. Daar waar een ander gewoon van a naar b lijkt te gaan moet ik wat hobbels en bobbels nemen.

En zo liep het. En dus ben ik hier. So far so good.

bloghop christelijke webloggers Dit blog schreef ik voor de #bloghop van de christelijke webloggers. Het thema werd aangereikt door Marijke. Op haar blog zie je haar invulling en de andere inzendingen.

3 reacties

  1. […] blog van Chiel bracht een glimlach op m’n gezicht: alweer zo’n herkenbare weg. Ik hou ervan, als […]

    Like

  2. Aritha schreef:

    Goed geschreven! Vond het leuk om te lezen. Bepaalde dingen dan.

    Like

  3. […] Vandaag is het 31 oktober wat betekent dat het Hervormingsdag is. Het lijkt erop dat sinds Refo500 actief is er steeds meer gebruik wordt gemaakt van het woord Reformatiedag. De blijdschap over deze dag gaat al jaren een beetje aan mij voorbij. Op de school waar ik vroeger naar toe ging leerden we op school over Luther en de 95 stellingen maar Calvijn was duidelijk nog belangrijker en interessanter. Zijn hoofd hing ook in de kerk op de plek waar ook prima een klok had kunnen hangen. Op mijn eigen reliblog schreef ik ook over de Reformatiedag. […]

    Like

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke Jonge Mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

