Home » #bloghop » De schat in het lijden ontdekken, daar moet je voor stil staan

De schat in het lijden ontdekken, daar moet je voor stil staan

Is er een schat in het lijden? Wow wat een vraag stelt Lineke ons door die vraag als thema te nemen voor de #bloghop van deze maand. Is er een schat in het lijden? Wat zou jouw eerste antwoord zijn? Welk antwoord je ook geeft, je loopt met het antwoord het gevaar een ander pijn te doen. Omdat lijden zo persoonlijk is. En omdat lijden de mens kapot kan maken waardoor je bitterder bent en reageert dan je van nature zou doen.

Maar goed dat risico loop je als blogger eigenlijk altijd. Ik denk dat de schat in het lijden gehoorzaamheid is en ‘de eerste zal de laatste zijn’.

De mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest

Het is een bekend gedicht van een onbekende schrijver dat gaat over het lijden dat er nog niet is maar waar we wel bang voor zijn. En dat je door angstig te zijn voor de toekomst, dingen die zouden kunnen gebeuren harder lijdt dan God je te dragen geeft. De aanvulling van het gedicht vind ik mooi:

Het leed dat is, drukt niet zo zwaar
Als vrees voor allerlei gevaar.
Doch komt het eens in huis,
Dan helpt God altijd weer
En geeft Hij kracht naar kruis.

Het is waar denk ik he. We zeggen vaak dat God kracht naar kruis geeft omdat we ons midden in het lijden vaak goed kunnen houden. Natuurlijk doet God dat als je Hem daarom vraagt. Maar wat hier in het gedicht staat is ook waar lijkt mij. Puur psychologisch gezien helemaal logisch. De pijn lijkt groter en onoverkomelijk als je er nog vóór staat. Onze gedachten gaan op de loop, ons lichaam gaat reageren op de stress etc. En als het dan zo ver is dan blijkt dat we het kunnen. We kunnen ziek zijn. We kunnen mensen begraven. We kunnen leven zonder been.

Het leven gaat door, zeggen we dan. God geeft kracht naar kruis. Maar als we erin zitten blijkt ook dat het niet zo zwaar is als we dachten. We ademen gewoon door, al stokt het af en toe.

In het lijden vind je de schat: jezelf

Dat is het tweede waaraan ik dacht. Midden in het lijden kan je jezelf vinden en dat is zeker een schat te noemen. Ex-burn-out-ers onder elkaar zeggen wel eens: eigenlijk gun je het iedereen zo’n burn-out. Of een periode van werkeloosheid. Natuurlijk is het rot allemaal en wil je het niet meemaken. Maar de grote schat in het lijden is dat je in de narigheid jezelf kunt vinden.

In werkeloosheid, burn-out, armoede, ziekte wordt je op jezelf terug geworpen. De omgeving begrijpt maar een heel klein stukje van wat er allemaal gebeurt en wat er in je omgaat. En als ze al een beetje begrijpen wát er gebeurt dan begrijpen ze nog maar de helft van de input die het heeft op jezelf en op je huisgenoten. En dan ben je alleen of met z’n tweetjes alleen. En hier vind je de schat in het lijden: je Zelf.

  • je Zelf zonder werk
  • je Zelf zonder steun
  • je Zelf zonder weekendjes weg
  • je Zelf zonder begrip

En dan ontdek je weer dat je Zelf genoeg is. Dat je je Zelf kwijt was. En dan valt op dat er zoveel Anderen langslopen in een run voor succes en zelfontplooiing zonder dat ze zich Zelf daarin ontmoeten. Je gaat ontdekken wat echt belangrijk voor je is en wat je talenten zijn zonder dat er drang en dwang aan te pas komt. Geen keurslijf meer maar verantwoordelijkheid en keuzes.

En zo met je Zelf kan je de juiste man zijn op de juiste plek. Zo heeft God het bedoeld. God heet immers zelf: ik BEN. Ik ben er gewoon. Niet:

  • ik doe dit werk
  • ik kan zo vaak op vakantie
  • ik krijg dingen voor elkaar
  • ik kan ieder seizoen genoeg kleding kopen
  • ik woon in dit huis

Nee, gewoon: ik ben.

De schat is dit:

  • ik ben een door God geliefd kind
  • God heeft een bedoeling met mijn leven.
  • God heeft mij gaven en talenten gegeven
  • God heeft mij verantwoordelijkheid gegeven
  • ik kan de juiste man op de juiste plaats zijn
  • Uw wil geschiede.

Hoe meer je je Zelf en dus je schat gevonden hebt hoe korter gebeden worden: uw wil geschiede. Zelf weet ik het niet. U weet wat goed is. In uw handen beveel ik mijn geest.Om de schat te vinden in het lijden moet je stil gezet worden.

De schat in het lijden is gehoorzaamheid en overgave

“In uw handen beveel ik mijn geest” is een uitspraak van Jezus aan het kruis. Het is een gewoon kindergebedje bij de joden: ik doe mijn ogen dicht en ik geef mij over aan Gods bescherming. Jezus heeft ons zijn hele leven op aarde voorgedaan hoe je dicht bij God moet leven. Hoe je in gehoorzaamheid kunt leven. Dat begon al bij zijn doop die hij onderging ‘omdat de wil van zijn vader gedaan moest worden’. Hij heeft ons geleerd hoe belangrijk het is om tot God te ‘naderen’. Dat begon al toen hij voor het eerst naar de tempel ging en zijn ouders hem kwijt raakten op de terugweg. ‘Wist u niet dat ik in het huis van mijn Vader moet zijn’. En steeds weer liet Hij zien hoe je de rust kunt zoeken om Gods wil te verstaan.

De schat in het lijden is de gehoorzaamheid en de overgave aan God die pas mogelijk zijn als je je ‘vader en moeder hebt verlaten’. Als je je bezittingen kwijtgeraakt bent. Want de eersten zullen de laatsten zijn en de laatsten de eersten.

En dan ontdek je net als Jezus aan het kruis wat de bedoeling was met je leven. Dan kijk je terug en zeg je: het is volbracht! Ik heb ontdekt wat mijn talenten zijn en ze ingezet voor Gods koninkrijk. Eerst stil staan. En stil worden. En dan ontdek je de schat in het lijden.

Lees ook mijn eerdere blog over ‘nader tot God‘ dat gaat over Jezus die in huilen uitbarstte tijdens de intocht in Jeruzalem.

bloghop christelijke webloggersIs dit de waarheid die ik hier schrijf? Het is hoe ik er naar kijk op dit moment van mijn leven. Met de dingen die ik meemaak. Dit blog schreef ik in het kader van de #Bloghop van de Christelijke Webloggers. Het thema is aangereikt door Lineke. Haar eigen verhaal hierover en de andere inzendingen kunnen je volgen via haar blog.

2 reacties

  1. […] voor elkaar heeft gekregen. Hij heeft de vader gehoorzaamd tot in de dood en hij leerde ons hoe we dicht bij Jezus kunnen komen. Het offer en zeker nog zijn opstanding zorgen ervoor dat ik met vrijmoedigheid bij […]

    Like

  2. Ariëlla schreef:

    Mooi om te lezen en ook wel heel leerzaam. Over burn-out enzo.

    Like

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke jonge mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

