Je ideaal communiceren met jongeren in de kerk

Hoe houden we de kerk leuk voor jongeren? Hoe houden we het contact met jongeren? Hoe krijgen we jongeren gemotiveerd? Hoe bereiken we jongeren? Het zijn van die vragen die ook dit jaar weer helemaal hot zijn. En pas zag ik een blog die helemaal in mijn straatje past. Want er staat: je moet je ideaal communiceren met jongeren.

Dat is wat ik ook in mijn vorige blogs over jongeren in de kerk heb geschreven. Blijf bij jezelf en ga je niet als een gek aanstellen om je boodschap aan te passen aan de jongeren. Vertel wat je belangrijk vind en waarom je de jongeren daarmee lastig valt.

En zo staat het ook in het blog van Frankwatching. Een blog dat overigens geleverd is door Rutger van Youngworks. Een website die ik hier wel vaker aanhaal. Het blog gaat helemaal niet over de jongeren in de kerk. Maar we kunnen dit prima vertalen naar de kerk denk ik. Drie punten die ik er uit wil halen:

Deel je ideaal met jongeren

Ga je niet in bochten wringen om het verhaal aan te passen aan de jongeren. Jongeren verschillen onderling zo veel van elkaar dat dat nooit gaat lukken. Blijf liever bij jezelf en vertel wat er in je hart leeft. Maar het gaat verder: breek met de bestaande conventies als je er zelf ook achter bent gekomen dat ze niet meer werken. Jongeren zitten niet vast aan vormen. Ze houden van nieuw en frisse aanpakken. Steeds weer het wiel opnieuw uitvinden, dat is wat aantrekkelijk is.

En zolang je je ideaal blijft delen vermoei je de jongeren niet met alles waar je niet tevreden over bent. Waar je bang voor bent. Donderpreken zijn dan niet nodig. Idealen zijn altijd positief gestemd immers. En jongeren spreken het liefst met ouderen van hart tot hart. Als jij je hart laat spreken gaan hun oren open.

Adem maakbaarheid om de jongeren aan je te binden

Geloof jij dat de wereld maakbaar is? Geloof jij dat jouw organisatie invloed heeft op de toekomst? En: geloof je dat jij invloed hebt op jouw toekomst binnen de organisatie? Nederlandse jongeren geloven sterk in hun eigen maakbaarheid. Ze zijn opgegroeid met het motto ‘als je maar hard je best doet, kun je alles bereiken’ en geloven dat zij zelf (ongeacht de kansen op de arbeidsmarkt) hun toekomst kunnen vormgeven.

Uiteraard loop ik ook aan tegen de maakbaarheid van de wereld. Ooit schreef ik daar een klein verhaal over. Maar in de kerk hebben we wel een verhaal dat maakbaar is. Laten we de jongeren voelen en ervaren dat we bergen kunnen verzetten als we in Jezus geloven? Geloof jij dat jouw kerk invloed heeft op de toekomst? Ja toch?

En als jij door de ogen van een ander naar een gemiddelde kerkdienst kijkt, wat zie je dan? Schaam je je er eigenlijk voor? Ik heb jaren in een kerk gezeten waar ik mij eigenlijk voor schaamde. Wereldvreemde rare toestanden die ik aan mijzelf niet kon uitleggen. Als jij dat ook hebt, denk dan aan het eerste puntje. En stop ermee! Zorg dat je met trots door die ogen van een ander naar de kerk kan kijken. Laat de (gewoonte) vormen los en breng het ideaal weer naar voren.

Alles kan toch in de kerk, we vieren daar toch het leven in vrijheid?

 

Behoefte aan handelingsvrijheid

je ideaal delen met jongeren in de kerkJongeren hebben behoefte aan vrijheid en vertrouwen om hun eigen groei te bewerkstelligen. Wijs ze op de bestaande opleidingsmogelijkheden, bied een ontwikkelpad op maat en geef ruimte aan eigen initiatieven en ideeën. Help jonge medewerkers om zelf hun professionele identiteit te ontwikkelen. Laat ze experimenteren met diverse kanten van het werk en reflecteer regelmatig op gemaakte keuzes, ervaringen en prestaties staat in het blog. Voor de kerk ook belangrijk. Niet de vraag: hoe houden we jongeren er bij? Nee uitgaan van het gegeven dat jongeren er zijn en een pad met ze uitstippelen. Gaat dat pad naar buiten richting een andere gemeente dan is dat misschien jammer voor de kerk. Maar voor de jongere is dat goed. Experimenteren binnen activiteiten en commissies: waar ben je goed in, waar kan jij de talenten die je van God gekregen hebt inzetten? (dat is meestal daar waar je blij van wordt).

Denk jong in de kerk

De schrijver van het blog roept op om jong te denken. Dat is wat die schooldirecteur zei in een van mijn vorige kerken: we moeten groeien met de mensen die groeien. Laatste citaat: Het is een manier van denken waar de wereld van nu om vraagt. Een wereld die steeds sneller verandert en waarin meer dan ooit behoefte is aan een flexibele mentaliteit, creativiteit en nieuwe ideeën. Grow young is wat ons betreft het motto voor bedrijven en merken in 2017!

3 gedachten over “Je ideaal communiceren met jongeren in de kerk

  1. Hallo Chiel,

    Hoe gaat het?

    Interessant artikel. De uitspraak ¨Niet de vraag: hoe houden we jongeren er bij? Nee uitgaan van het gegeven dat jongeren er zijn en een pad met ze uitstippelen¨ spreekt mij erg aan.

    Ik heb het idee dat er soms een angst is om de jongeren kwijt te raken en dan alles maar aan hen aan te passen zodat ze er maar bij blijven.

    Jouw manier lijkt mij beter.

    Goed dat je zulke artikelen schrijft!

    Like

Geef een reactie

