Bomen met God

Op mijn verjaardag kreeg ik het boek ‘Bomen met God’ van Otto de Bruijne. De ondertitel van het boek is ‘wandelingen tussen fantasie en profetie’. Het boek is net als de man zelf een beetje gek. Maar wel vreselijk lekker.

Otto legt verslag van zijn wandelingen door de bossen en zandverstuivingen. Tijdens die wandelingen zoekt hij steeds een plek waar hij gaat lezen in het ‘boekje’. En soms krijgt hij gedachten waarna hij als een gek op zoek gaat in zijn boekje om te zoeken of het klopt wat hij denkt.

En dat vind ik wel top eigenlijk. Ik hou er ook erg van om lekker voor mij uit te denken en te praten met God. Tijdens een wandeling of een fietstocht. Soms ook gewoon terwijl ik sta te wachten op het station.

Vaak als ik mijn leventje gewoon wat leef, week in week uit, dan bedenk ik ineens weer: logisch dat het soms zo kabbelt. En dan probeer ik weer bewust momenten met God te zoeken. Niet alleen uit die bijbel lezen maar ook proberen te luisteren naar God: hier ben ik Heer. Ik wil het weer samen doen!

Zijn creatieve geest slaat op hol maar is het op hol slaan? Dat is natuurlijk steeds de vraag die hij zelf ook stelt: is het fantasie of werkelijkheid? Die gedachten die naar boven komen tijdens een wandeling, ben je dat zelf of is het God? Als je wakker wordt met een wijsje in je hoofd, is dat dan de stem van God? Of is het gewoon een wijsje in je hoofd?

In het boek zitten steeds van die kleine boodschapjes waar je dan eigenlijk heel lang over moet nadenken. Soms denk je dat Otto echt de weg kwijt is en dan denk je ineens weer van ja maar het is waar, zo is het! Dit wil ik!

Moet je dit stuk eens lezen. Prachtig. Zo is het toch? We verwachten soms zo veel van God zonder dat we er iets voor willen doen. En soms verwachten we vreselijk veel van God terwijl we hem steeds voor de voeten lopen. Stil zijn en er zijn, net als God zelf. Dat is toch wel de boodschap denk ik. Stil zijn, vragen stellen, wachten op een antwoord. Ben u dit God? Dat maakt het leven met God wel een stuk spannender toch?

20170219_204631

En tegelijk is het zo vreselijk veel fijner om verlost te zijn van die brave opzit momentjes vind je niet?

Ik kom er steeds meer achter dat ook het leven met God moet passen bij je persoontje. Is het fantasie of werkelijkheid? Ik denk dat God jouw taal spreekt. Zeker de Heilige Geest want hij woont zo dichtbij toch. Zoek dus uit hoe jij het meest open kan staan voor ervaringen, voor gedachten. Hoe kom jij tot rust en hoe kan je juist jezelf onrustig laten maken. Want leven met God is groeien en groeien is beweging en pijn. En samen is meer dan alleen maar praten. Samen is ook luisteren en stil zijn.

Dit kleine toffe boekje waar je weken over doet en nog langer over kan nadenken is uitgegeven door Royal Jongbloed maar ook al tweede hands te verkrijgen bij Bol.com uiteraard. (affiliatie link)

Advertenties

4 gedachten over “Bomen met God

  1. Beste Chiel. Terwijl ik dit las moest ik denken aan de brief aan de Romeinen waarin staat dat God zich laat kennen door o.a. de schepping (Rom. 1:20), en dat God eigenlijk niet ver van ons vandaan is (Handelingen 17:27). De schepping -inclusief medemensen-, Gods woord, en zijn kracht doen me vaak eraan denken hoe dankbaar we mogen zijn voor zijn liefde, barmhartigheid en vergevingsgezindheid. Een goede nacht toegewenst. Robert.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s