Home » Geloof en kerk » Advent Christ be our light

Advent Christ be our light

Inhoudelijk zit ik soms wat in de knel met Advent, dat kon je lezen in een van mijn vorige blogs. Maar verder vind ik het een heerlijke tijd. Qua muziek ben ik gek op Advent en kan ik eigenlijk niet wachten tot Sinterklaas het land weer uit is. En stiekem wacht ik er helemaal niet op. De kerstcd’s staan weer netjes op een rijtje op een prominente plek in de kast.

Herinnering aan kerst vroeger

Beetje ouwelullig misschien. Maar rond de kersttijd denk ik altijd veel terug aan vroeger. Mijn vader was gek op de kerstplaten van de Cats en Nanna Mouskouri. Als de ‘kleintjes’ op bed lagen dan trok hij zijn sloffen aan en ging hij naar de platen luisteren. ’t Was gewoon gezellig, lekker knus, huis op de prairie-gevoel. Mooi toch zo’n plaat, je hoort op deze opname trouwens de naald door de groeven van de LP gaan.

Ik vind kerstliederen gewoon lekker. En tegelijk is het ook heel raar vind ik als je overal ineens de liederen hoort spelen die eigenlijk bij de kerk horen. Bij geloven. Wat heeft stille nacht te maken met de Hema of met de Intertoys. En waarom zingen zangers kerstliederen terwijl ze helemaal niet in God geloven? Tja, ik denk dan maar aan Mat 21:16 :Uit de mond van kinderen en zuigelingen hebt Gij lof bereid. Het gaat bij de boodschap van God niet om de zender maar om de ontvanger tenslotte.

Advent in de kerk

Het mooie van kerst en advent in de kerk vind ik dat je het verhaal van toen naar het nu kan halen. De geboorte van Jezus, verwachting, ongeloof, vertrouwen, vluchten. Het kan zo tastbaar worden, zo dichtbij.
En als je dan ook nog bezig mag zijn met de muziek in de kerk dan je je geluk niet op met kerst. Kerst is voor veel componisten zo’n inspiratie geweest. Feest in de kerk!

Dit lied hieronder gaan we zondag zingen. Hopelijk klinkt het ook zo. 🙂

 

 

Hier kan je een cd van Nana Mouskouri scoren overigens bij Bol.com

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke jonge mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

