Home » Geloof en kerk » Hervormingsdag

Hervormingsdag

Ik zat op een basisschool waar we drie soorten geschiedenis kregen: Bijbelse geschiedenis, gewone geschiedenis en kerkgeschiedenis.

Verkeersles, dat begreep ik. Muziekles was een drama omdat de juf wel muzikaal was maar helemaal niets met kinderen kon. Biologie was ook helemaal duidelijk. Maar die drie soorten geschiedenis, daar werd ik helemaal in de war van. En we mochten overigens altijd tekenen tijdens al die drie lessen. En tijdens tekenen las de meester vaak voor.

HervormingsdagEn toen was het Hervormingsdag. En twee van die geschiedenissen kwamen bij elkaar en leken ineens erg belangrijk. Luther was een man uit de kerkgeschiedenis en uit de gewone geschiedenis. Nog iets later begreep ik dat ook de Bijbelse geschiedenis er gewoon bij hoorde. Er is één wereld met één geschiedenis. (En ik dacht ook dat alle boekenschrijvers al lang dood waren, dat is niet zo)

Luther was de man die geschiedenis en toekomst maakte door de discussie op te zoeken met ‘Rome’. De katholieken deden aan beeldenverering en goede werken doen. Dat hadden we geleerd. En Luther had ontdekt dat dat niet goed was. Wij wisten dat allang omdat we het op school hadden geleerd.

Ik was niet onder de indruk van die angst voor God en het verhaal dat hij bijna getroffen werd door de bliksem. Ik was wel onder de indruk van het idee dat hij gewoon 95 stellingen op de deur van de kerk had gehamerd! Toen al hield ik niet vreselijk van autoriteit en zeker niet van de koster die ervoor zorgde dat je bijna op je tenen door de kerk liep: geen rommel, geen geluid, enz.  En die Luther knalde gewoon met een hamer een poster op die houten deur! Wauw.

Later begreep ik dat het verhaal van de meester niet helemaal klopt. Die stellingen zijn waarschijnlijk niet op de deur gehamerd maar gewoon opgestuurd in de vorm van brieven. En als de stellingen wél zijn gehamerd dan was dat niet bijzonder want zo werd er wel vaker een discussie tussen hooggeleerden uitgelokt.

Niets meer aan dus.

Maar de ontdekking van Luther, daar kan ik nog steeds wel wat mee. Geen goede werken doen om zalig te worden. Mijn ouders hadden dat wel geleerd. Grasmaaien doe je gewoon omdat het moet, niet om een streepje voor te krijgen. Helpen met de boodschappen naar binnen dragen doe je omdat je van ons houdt en niet om een goede beurt te maken. Zoiets.

Alleen het geloof in God kan je zalig maken. Dat is best ingrijpend als je eerst had geprobeerd om zalig te worden door er zelf van alles aan te doen. Calvijn schuurde er later nog wat randjes af en ontdekte dat het alleen genade is waardoor we gered worden. Deze dagen proberen we beide ontdekkingen te combineren: wel zelf verantwoordelijk voor je geloof en je geloofsdaden maar tegelijk alles van God verwachten.
Een Vaste Burgt is onze God. Zeker weten. Maar dit lied hieronder vond ik wel een mooie lied voor de Hervormingsdag 2017. Het geven en ontvangen komen hier mooi in samen. Een lied om met je ogen dicht te luisteren. Durf hem maar eens binnen te laten komen.

Lees eens een boek over Maarten Luther!(Klik)

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke Jonge Mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

