Home » #bloghop » Jongeren in de kerk: Wachten tot de preek voorbij is

Jongeren in de kerk: Wachten tot de preek voorbij is

Ben jij zo’n jongere die zondags zit te wachten tot de preek voorbij is? Of misschien val je zelfs in slaap?
Ik herinner mij een dienst waarin de dominee een aantal jongeren in de kerk letterlijk wakker schudde toen hij hun naam riep vanaf de preekstoel. Zelf zag ik de onrust bij de dominee toenemen en ineens sprak hij die jongens in de zijvleugel van de kerk aan. Gênant! vond ik het. Terwijl de oudere mensen die achter mij zaten het volkomen terecht vonden en er tijdens de collecte nog even heerlijk over doorspraken. Een blog over wachten in de kerk, wachten tot het leuk wordt. En wat tips om je wakker te schudden.

Ouders zijn begonnen met wachten

Ik lees de laatste tijd aardig wat over jongeren en de kerk. Op verschillende fora lijkt het normaal te zijn ervan uit te gaan dat de kerk saai is. “Zoals zoveel jongeren vind ik het niets aan in de kerk” las ik ergens. Dat is wel erg toch?

Wie is er eigenlijk begonnen met dat wachten? Wie vond dat ooit de beste oplossing? Ooit hoorde ik tijdens een congres van een spreker dat hij altijd kon zien of er veel christenen in de zaal zaten. Die konden goed lang stil zitten, want dat hadden ze zo geleerd in de kerk. Christenen blijven braaf zitten tot het verhaal voorbij is. Want, als de Heer spreekt dan kan je moeilijk zeggen dat het saai is toch? En goed voorbeeld doet goed volgen, we blijven allemaal zitten tot het voorbij is. We wachten tot we erbij in slaap vallen.

Jongeren in de kerk wachten tot het leuk wordt

Ik weet dat er veel mensen zijn die hun mond houden in de kerk omdat ze het hebben afgeleerd hun mond open te doen. Ik was er zelf ook zo één. Als je steeds ‘nee’ krijgt dan stop je op een gegeven moment. Maar jongens, die tijd hebben we gehad toch? De kerk is van ons samen tegenwoordig, dus moeten we ons ook zo gedragen.

jongeren in de kerkWachten tot het leuk wordt heeft nooit iemand geholpen. Misschien een paar opmerkingen/tips die zouden kunnen helpen:

  1. Bespeur eens goed bij jezelf wat je er nu eigenlijk van vindt: past de vorm niet? Past de inhoud niet? Voel je niets? Ben je murf geslagen? Of ben je eigenlijk gewoon te lui om op ‘aan’ te gaan staan. (Hier vind je daar een blog over)Te lang op ‘uit’ staan is echt gevaarlijk!
  2. Bekijk eens hoeveel het je waard is om je nek uit te steken: hoe vervelend vind je de situatie? Moet je de situatie misschien vervelend gaan vinden? Is het tijd om los te laten en te gaan genieten van de dingen zoals ze zijn?
  3. Hoe diep gaat je probleem met de dingen die gebeuren? Vind je het gewoon ‘niet leuk’ of heb je Bijbelse gronden en geestelijke inzichten waarmee je kunt aantonen dat dingen anders moeten?
  4. Bedenk eens of er mensen zijn die op de hoogte zijn van jouw ongenoegen of je leegheid. Het helpt veel mensen als ze eens praten over de dingen waar ze over nadenken. En ook als de norm is dat er niet gesproken wordt helpt het heel veel mensen om die norm te doorbreken. Die norm hoort namelijk bij dat waar je niet van houdt, dus daar hoef je je niet aan te houden.
  5. Met wie kan je samen gaan werken om dingen in beweging te krijgen? Daarvoor moet je eerst jezelf in beweging zien te houden. Ik hoorde een collega ooit zeggen: om bij te kunnen sturen moet je wel in beweging blijven. Een kar die stilstaat is moeilijk bij te sturen. Samen kan je meer, bedenk je meer, durf je meer en, ….corrigeer je jezelf meer.
  6. Hoe gelukkig ben jij terwijl je zo zit te wachten? Wacht niet te lang want daar wordt je negatief en neerslachtig van op den duur. Praat met iemand die je vertrouwd. Zoek iemand op die niet moraliserend is. Soms is dat een oma uit je kerk, of een toffe jeugdleider. Misschien ken je iemand die heel gelukkig lijkt in jouw kerk, hoe krijgt hij dat voor elkaar? Wat drijft hem?
  7. En als je echt alles gedaan hebt, schud dan het stof van je voeten en kom in beweging. Zoek een plek waar je kan groeien en waar de kerk voor je t weet voorbij is!
  8. Laatste puntje voor de beleidsmakers die meelezen. Lees dit artikel eens van Youngworks over rolmodellen.

Voor de mensen die nu denken dat ik iemand aan het opruien ben en opzet tot activisme: nee, dat doe ik niet. Een wekker gaat nu eenmaal harder af dan je kookwekker.

Wacht op de Heer met je lampje aan.

Ja wachten is best bijbels. Maar in de bijbel is wachten nooit een passief wachten tot de tijd voorbij is. Het is een actief en alert wachten. Als wachters op de morgen bijvoorbeeld. Of als meisjes op de bruidegom. Diejongeren in de kerk lampjes moesten wel blijven branden anders is er geen feest als de bruidegom eindelijk komt.

Wacht op de Heer met je lampje aan, en dan niet dat stand-by lampje.

Het toffe is dat als alle lampjes aanstaan je een prachtig schouwspel krijgt. Lichtbundels stralen en zoeken tot ze gevonden hebben wat ze zochten. Tot ze iemand in de schijnwerpers gezet hebben die dat vreselijk verdiend heeft. Tot ze iemand verwarmen zodat hij gaat groeien. Bijschijnen zodat een ander kan vinden wat hij zoekt.

Mensen die aan staan hebben een groot effect op andere mensen. En jij kan ook zo’n iemand zijn!

De beste manier van denken is doen!

Leerstijlen hebben alles te maken met je plezier in de kerk. Je boft als je net dezelfde leerstijl hebt als je dominee. Een beelddenkende dominee zal een boeiend verhaal kunnen vertellen. Hij heeft niet eens een beamer nodig omdat zijn woorden beeldend genoeg zijn. Maar in de uitdrukking ‘de beste manier van denken is doen’ gaat het eigenlijk niet over leerstijlen. Het gaat over het doorbreken van structuren en stilstand. Door te doen beweeg je, groei je, bloei je, bots je, leer je. Door alleen te luisteren en te wachten conformeer je je aan het systeem en voor je het weet denk je dat het systeem de werkelijkheid is. (Nu rui ik je wel een beetje op) (En terecht)

Wachters, slapers, activisten, fundamentalisten, beleidsmakers jong en oud wat een interessant filmpje vond ik toen ik dit blog aan het schrijven was. De beste manier van denken is doen! Ik wil zo graag nog heel veel blogs schrijven over jongeren in de kerk, niet over jongeren uit de kerk.

#bloghop christelijke bloggersDit blog schreef ik omdat ik hem wilde schrijven en ook voor de #bloghop van Oktober. Het thema ‘wachten’ is bedacht door Naomi. Via haar blog kan je ook de andere inzendingen lezen.

4 reacties

  1. Mmm moet ik het begin van je blogpost als tip meenemen?

    Like

  2. Ja, dat wachten tot het gedaan is herken ik van vroeger 🙂 Nu is het eerder wachten op zondag omdat ik er naar uit kijk, en dat is echt wel fijn. Zo zou het moeten zijn 🙂

    Like

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke jonge mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

