Nog zo’n vaag artikel

vermoeidheid en verveling in de kerk besprekenEn ja, nummer twee van het ‘tweeluik’ staat in het Nederlands Dagblad vandaag. Een artikel van Kees van Ekris met als titel: bespreek vermoeidheid en verveling in de kerk. Nou wat mij betreft is dit iets heel anders dan ik had verwacht toen ik las dat het zou gaan over vermoeidheid en verveling in de kerk. Het eerste artikel, daar had ik al vraagtekens bij. 

Maar dit tweede stuk is ook een raar stuk als je het mij vraagt. Ik moest ook dit stuk een paar keer lezen voor ik een beetje kon begrijpen waar het over gaat.(Ik denk so wie so dat het handiger is om leesbaar en begrijpelijk te schrijven als je wilt dat je begrepen wordt).

Verveling en vermoeidheid

Wat dacht jij dat de oorzaak zou zijn van de verveling en vermoeidheid? De lengte van de preek? De combinatie van saaie liederen met harde kerkbanken? Nee het komt door de kindernevendienstheologie die de schrijver samenvat met: jij bent ok en het wordt alleen nog maar beter.  Het lijkt erop dat kerkgangers en predikanten een theologie missen waarin gebeten moet worden. Tenminste, ik geloof dat hij dit schrijft. t Blijft een beetje vaag.

Programma’s helpen niet

Alle pogingen om de kerken op te leuken helpen niet volgens de schrijver. Wat wel zou kunnen helpen is dat de oude leerstelling van de verkiezing weer in ere wordt hersteld:

Het is een hernieuwd ontzag voor het spreken van God, voor het onomkeerbare en definitieve van Gods ja. Het is een geloofstaal die ons ook opnieuw verbindt met israel, dat leeft van eenzelfde verkiezing. In deze theologie komt een nieuw ontzag mee voor de soevereiniteit Gods. Hij braucht uns nicht (Ester Maria Magnis). Hij is niets aan ons verplicht, zelfs geen antwoorden. Maar als Hij voorbij gaat trekt Hij velen om mee te gaan.

Volgens mij wil de schrijver terug naar de goede oude tijd waarin alles duidelijk was. Wij waren kleine nietige mensen en God was die grote onbegrijpelijke God die wist wat goed was. Volgens mij zijn we dan weer terug bij af.

Hoe zou dit jou moeten helpen?

Op Twitter zie ik verschillende mensen instemmend knikken bij dit artikel. Maar volgens mij gaat dit de kerk helemaal niet helpen. En zeker jou niet als jongere die op zoek is naar een leven met God.
Jos Douma twittert wat mij betreft terecht: zonder Jezus wordt het inderdaad vermoeiend en vervelend in de kerk.(hij heeft hier ondertussen ook een blog geschreven) En dat is ook wel wat ik voel. Ik ben juist zo blij dat Jezus de kerk in is gekomen. Jij bent nu al oké is juist een vreselijk diepe theologie van mensen die begrijpen dat Jezus mensen tot de Vader brengt. Dat God een diep verlangen heeft om jou bij zich te hebben.

Verveling komt juist doordat je niet snapt dat je ok bent

Volgens mij komt de verveling en vermoeidheid bij kerkmensen en predikanten juist omdat ze niet willen geloven dat het spannende leven van een christen pas begint als je helemaal gelooft dat je oké bent, dat je een kind van God bent. Tot je weet dat God echt je redder is en tot je beseft dat je nu al leeft in Gods koninkrijk is de kerk vermoeiend en saai. Ik lees in de brief van Jacobus allemaal spanningsvelden als je eenmaal doorhebt dat je leeft in het krachtenveld van de geestelijke machten. Hoe zo saai en vermoeiend? 

Kan jij je er iets bij voorstellen?

Bewaren

Geef een reactie

