Het geloof is weg bij kerkgangers.

kerkgangers-geloven-niet-meer

Wat moet jij hier nu mee als jongere? Het geloof onder kerkgangers verdwijnt. De kop van een artikel in het Nederlands Dagblad dat ik vanaf gisteren nu al een aantal keer voorbij heb zien komen. Dus net even het artikel gelezen dat geschreven is door Paul Visser.  De twijfel van veel kerkleden zit maar net onder het oppervlak.

(Pas op, ik draaf wat door in dit blog. Maar ik laat het staan want het is echt).

Hier heb je toch helemaal niets aan als je jong bent en je twijfelt. Als zelfs (bekende) dominees in de krant gaan zetten dat er nog maar weinig geloof is in de kerken dan heeft het toch helemaal geen nut meer allemaal?

Maar gelukkig is er een oplossing:

Zit achter het verlangen van velen naar ‘aansprekende’ preken geen honger naar woorden die vanuit de Schrift ingaan op de omgang met God, met alle verrassing en verbijstering, met alle verzoeking en vertwijfeling, met alle verzet en verlangen, met alle verlatenheid en geborgenheid vandien? Zou dat niet de remedie zijn om het aangeprate en opgeplakte geloof voorbij te komen en levend geloof gaande te maken en te voeden?-Nederlands Dagblad 23 september 2016 blz 13

Hoe vaak moest jij deze zin lezen voor je begreep wat er staat? Knap van je, ik begrijp het nog niet. Ik denk dat dit er staat: mensen willen preken horen over hoe mooi en lastig het leven met God kan zijn.  Denk jij dat ook? Dan denk ik:

  1. ja duh
  2. tjonge
  3. ja logisch
  4. onder welke steen heb jij gelegen?

Even uitleggen.

Ja duh

Beetje domme oplossing. Want natuurlijk is dat de oplossing. Dit is ook altijd de bedoeling geweest van kerkdiensten geweest toch. Alle brieven van Paulus staan toch ook vol met het vallen en opstaan in het leven met Jezus

Tjonge

Tjonge wat een zin. Als je iedere week onder dit soort zinnen moet zitten dan neemt de animo wel af ja. En dan lijkt het geloof wel ernstig moeilijk, je moet toch minstens een Master hebben voor je een beetje kan geloven. Gelukkig ken ik deze dominee een beetje van tv en weet ik dat hij vaak mooie begrijpelijke pastorale praatjes heeft. Dus dit is een zin voor in de krant.

Ja logisch

Ik heb al verschillende blogs geschreven waarin ik probeer duidelijk te maken dat geloven gaat om een relatie met God. Dus om vallen en opstaan. Juist in de diepe gevoelens die je kan hebben, de nare situaties waarin je kan zitten toch steeds God weer vinden. Omdat Hij daar is.

Onder welke steen heb jij gelegen?

Het lijkt net alsof deze schrijvers (er komt morgen nog een artikel in het ND) nu pas ontdekken dat het geloof verdwijnt bij de kerkgangers. Terwijl we volgens mij op verschillende platforms kunnen lezen over de ontkerkelijking en over jongeren in de kerk etc. Dus mijn eerste primitieve naïeve reactie is: onder welke steen heb jij gelegen al die tijd? Heb je echt niet door dat dit al lang een probleem is en dat we hier met elkaar al flink mee bezig zijn?

Wat moet jij hiermee?

Sorry, dit is mijn eigen probleem. Ik reageer te heftig op dit soort berichten. Dat heeft te maken met die eigen kerkstrijd van mijzelf zo’n 16 jaar geleden. Ik heb al die jaren geleerd om niet meer voor andere mensen te denken en mijn eigen leven met God te ontwikkelen. En dat wens ik jou ook toe.
Zoek God en probeer een manier te vinden hoe je kan leven met God. Vermoei je niet met dingen die er eigenlijk niet toe doen. Ga op zoek naar mentoren die je kunnen voorleven en met wie je kan sparren over het leven, over God in dat leven. Over leven in God. Bezoek kerkdiensten waar dominees voorgaan die duidelijk met God leven en die je van daaruit kunnen aanmoedigen en prikkelen. Zorg ervoor dat de kerk niet de spil is van je geloofsleven. Het lezen van boeken, luisteren van muziek is net zo belangrijk.

Moet niet naar de kerk

Voordat je denkt dat ik hierboven schreef dat je niet per se naar de kerk hoeft te gaan zal ik dat stuk nog even verder invullen. Ik vind dat je wel naar de kerk moet gaan. Nou eigenlijk vind ik dat je niet naar de kerk moet gaan zolang je van jezelf naar de kerk moet gaan. Ik gun jou een kerk waar je graag naar toe wilt gaan. Die bestaan. En het vinden van die kerk heeft te maken met de kerk zelf, maar ook met jouw eigen serieuze zoektocht naar een leven met God. De mensen van de kerk zijn ook verantwoordelijk voor hun eigen serieuze zoektocht naar God. Zij zijn ook op zoek, hebben dingen gevonden die bij hen passen. Maar hun zoektocht en hun vondsten zijn niet per se de jouwe.

Contact

En ik merk dat ik wil afsluiten met te zeggen dat mijn mailbox echt voor jou open staat. Stuur gerust een mail of zoek een andere manier om met mij in contact te komen. Misschien moeten we samen eens in een bootje gaan zitten. Ik zou ook met alle plezier een nieuwe blog schrijven met jouw input. Niet dat ik de antwoorden altijd weet, dezelfde twijfels heb ik waarschijnlijk wel gehad. En ik denk dat dit het antwoord is op het verdwijnende geloof in de kerk: delen, praten, bidden, vragen, antwoorden, ja, nee, rot op, kom hier. In liefde voor elkaar.

Het tweede artikel is ondertussen ook gepubliceerd. En ik vond er weer wat van.

Een gedachte over “Het geloof is weg bij kerkgangers.

Geef een reactie

