Home » #bloghop » Over water lopen

Over water lopen

Christenen slaan soms de raarste taal uit. De uitdrukking ‘op het water lopen’ is ook zo’n staaltje kerktaal. Toen ik werkte en kerkte tussen de evangelischen hoorde ik de uitdrukking vaak. Vaak klonk hij zo: “ja om op het water te lopen moet je wel uit je bootje stappen”. De uitdrukking ‘uitstappen in geloof’ of ‘in geloof stappen zetten’ komen hier ook vandaan. Ik vind er iets van en ik raad je aan om eens wat vaker in een bootje te stappen.

Kom

De uitdrukking komt uit Mattheus 14: 25-32 waar Jezus midden in de nacht over het water naar de boot loopt waar de discipelen in zitten. De discipelen worden bang en Jezus stelt ze gerust: “Ik ben het, jullie hoeven niet bang te zijn”. En Petrus zei: “als u het echt bent, zeg dan dat ik over het water naar u toe moet komen”. Jezus zegt: “kom naar mij toe”.
En Petrus loopt dan over het water naar Jezus toe totdat hij zich ineens bewust wordt van de golven onder zijn voeten. En op dat moment zakt hij in het water en wordt hij gered door Jezus.

Golf wandelen

lopen op waterIk vraag mij altijd af hoe het er uit heeft gezien. Het waaide hard dus hoe zat het met de golven? Liep Jezus golf op golf af zoals wij heuvels nemen? En op wat voor moment stapte Petrus uit de boot: boven op een golf of op het diepe punt? Of was het water vlak daar waar Jezus liep? De wind ging immers ook liggen toen Jezus in het bootje stapte. Hadden Hij en Petrus geen last van de golven misschien? Misschien dat de antwoorden hierop verstopt zitten in de oorspronkelijke teksten. Ik zie ze niet en eigenlijk vind ik dat ook wel prima.

Zeker weten

Wat ik wel spannend vind om te weten is wanneer Petrus eigenlijk uit die boot stapte. Volgens mij was het op het moment dat hij van Jezus zelf de bevestiging gekregen had dat Hij echt Jezus was. Jezus gaf precies het antwoord waar Petrus om vroeg. En Petrus wist toen genoeg: gaan!
En is het dan niet gemakkelijk om uit de boot te stappen? Als je heel zeker weet dat het de wil van God is dan is het toch niet zo moeilijk?

Of gaf Petrus zichzelf een uitdaging: laat maar eens zien of je Hem echt vertrouwt?

Manipulatie

Voor een ander weten we het wel: Kom op, op het water lopen! Ja, dat is gemakkelijk gezegd. Vanuit een veilige plek is het gemakkelijk wijzen naar iemand die risico’s moeten nemen. Op deze manier heb ik het ook wel eens gehoord: Je moet wel uit je bootje stappen! Je moet er zelf wel wat voor doen. Als je je blijft verschansen in je veilige bootje dan ga je Gods wil echt niet ontdekken.
In mijn ogen zit zo’n gebruik van deze uitdrukking dicht bij manipulatie. Niet doen dus.

Petrus stapte uit de boot toen hij zeker wist dat het Jezus was die op het water liep. Ik vind dat wel passen in de Bijbelse lijn van ” Want wie van u, die een toren wil bouwen, zet zich niet eerst neder om de kosten te berekenen, of hij het werk zal kunnen volbrengen?” zoals te lezen is in Lucas14:28? Als je zomaar de boot uitstapt kan je wel eens nat gaan.

Uitstappen

Het idee van ‘uitstappen’ is natuurlijk een goede metafoor. Want als je nooit in beweging komt dan zal er ook weinig gebeuren. Als je bij vraagstukken vaak een bepaald brandend gevoel ervaart is het tijd om eens uit te stappen. Maar ja, hoe hard moet het branden? Welke gedachten horen daarbij? Soms moet je toch gewoon optrekken ook al ligt er een Jordaan voor je voeten.

Soms moet je je comfort zone uitstappen.
Soms moet je de schaduw uitstappen. Soms moet je ,..vul maar in.

Jongeren en uit stappen gaan

Soms moet je als jongeren wat minder uit stappen gaan. Ja, creatief woord gebruik weer hier. Maar ik bedoel ermee: soms is het goed om even het leven niet te laten komen zoals het komt maar eens echt tijd te nemen om er achter te komen wat de bedoeling is met jouw leven.

Hoe vaak ga jij in een bootje zitten om de stilte te ervaren? Wanneer neem jij tijd voor een goed gesprek met mensen die jou belangrijk vinden? Want juist tijdens dat soort momenten zul je ontdekken wat voor jou redenen kunnen zijn om uit die boot te stappen.

#bloghop christelijke bloggers

Dit blog is geschreven in het kader van de #bloghop van September. Het thema is verzonnen door Henny van Veldhuisen. De andere inzendingen zijn te lezen via haar blog Daily blessings.

3 reacties

  1. Marc Volgers schreef:

    Nu snap ik beter waarom ik moeite heb met Oceans van Hillsong 😉

    Like

  2. Deborah schreef:

    Zodra mensen aankomen met moeten enzo dan haak ik al snel af. Maar om eerlijk te zijn heb ik dat op basis van dit bijbelverhaal nog niet meegemaakt.

    Like

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke jonge mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

