You are my parkingplace

Een groep jongeren doet belijdenis in de achtertuin van een gemeentelid. Ze voelden er weinig voor om belijdenis te doen voorin een kerk die afgeladen vol zou zitten met mensen die ze eigenlijk niet goed kennen. Als jongerengroep kwamen ze regelmatig bij elkaar en ging het gesprek over het geloof en over het leven met God. En zo ontstond de behoefte om belijdenis te doen voor een kleine groep mensen met wie ze wél hun leven delen.

Ik heb niet alle ingezonden berichten hierover gelezen want meningen doen er eigenlijk niet zo toe. En ik word moe van al die meningen een ik denk dan altijd maar Romeinen 14:17.

You are my hidingplace

Het bekende lied begint met ‘you are my hidingplace’. Veel mensen gedragen zich alsof de kerk een schuilplaats is. Een plek waar je veilig verstopt christen kan zijn. En vanuit die schuilplaats (sommigen denken dat ze in schuttersputjes zitten) wordt er met het hoofd geschud. Wat voor leven heb je dan?

Ik vind het eigenlijk alleen maar stoer van deze jongeren. Ze geven openlijk toe zich niet thuis te voelen in de gemeente waar ze administratief bij horen. Ze zijn er uitgegroeid of ze twijfelen nog aan de vorm en de cultuur waarin ze hun geloof willen beleven. Deze jongeren hebben niet zo’n last meer van het fenomeen kerk en kerkstrijd en kerkscheuring. Ze kiezen voor God als schuilplaats.

You are my parkingplace

“In between jobs” is een erkende status in onze gemeenschap. Door omstandigheden ben je je baan verloren en ben je op zoek naar iets nieuws. Je zit tussen twee banen in. Ik zou het wel mooi vinden als er ook een status kwam voor de jongeren (en ouderen) die ‘In between churches” zitten. Een erkende status met ruimte voor vragen, voor twijfel, voor boosheid maar ook voor vrijheid, bemoediging en kritische bevraging.

In de ontwikkeling van veel mensen zou het heel gezond zijn als ze er openlijk voor uit zouden komen dat ze het eigenlijk wel even gehad hebben met de kerk. Want zo kunnen we praten over de ontwikkeling, de groei, de verandering die er heeft plaats gevonden bij die ander. Een erkende status: in between churches vanuit het vaste vertrouwen dat You are my parkingplace. De kerk misschien even aan de kant, maar God is mijn parkeerhaven.

Herken jij het?

Ik heb heel lang de status ‘in between churches’ gehad en ik heb gemerkt dat je er de tijd voor moet nemen. Het ‘kerkhoppen’ heeft een negatieve klank maar ik denk dat we tegenwoordig blij mogen zijn met verschillende kerken en hun culturen. Maar zoek het maar uit, bekijk in welke cultuur je past en waar jij wordt uitgedaagd te groeien in je geloof. Want dat zou best het criterium kunnen zijn misschien: word ik uitgedaagd en is de boodschap bijbels? Dat is gelijk een test voor jezelf: ben ik op zoek naar een manier om mijn leven met God vorm te geven of is mijn zoektocht eigenlijk gewoon egoïstisch omdat ik zoek naar een leuke manier van leven.

Generation Swipe

Generation Swipe is rijp voor de status ‘in between churches’. Tijdelijke kerkverlating hoeft geen probleem meer te zijn. Want generatie Swipe heeft eigenschappen die hierbij passen.

  1. van YOLO naar Serieus Living. Het leven is geen spel meer, alles wat we doen is voor t echie.
  2. van ‘dit is mijn leven’ naar ‘ik voel druk van buitenaf’. De vrijblijvenheid is er af, ook de keuze voor of tegen God is niet vrijblijvend.
  3. van ‘the word is at my feet’ naar ‘the word is a dangerous place’. De wereld is niet meer veilig. Het is gevaarlijk op straat, op het station. Er is echt iets als goed en kwaad.

Lees het blog van Young and Holy voor een verdere invulling van bovenstaande kernmerken. Door deze kenmerken ben ik niet bang voor een belijdenis in de tuin. Het past bij de kenmerken van de Swipe generatie. Kenmerk 4 zou voor mij wel eens kunnen zijn:

4. van ‘wtf naar how am I’. Het nonchalante ‘wie doet mij wat’ en het zelfverzekerde ‘zie mij hier’ is er een beetje van af volgens mij. Iedereen wordt in kaart gebracht qua iq en persoonlijkheidskenmerken, maar hoe leef ik nu? Een profiel gekozen op grond van prestaties maar ben ik dit? Hoe ga ik hier mee leven. En ook: hoe ga IK hiermee leven? Ik ben hoogbegaafd maar ik moet zelf uitzoeken hoe ik daar oud mee ga worden.

Swipe is het voorbeeld

De laatste tijd komt het woord ‘eenheid’ regelmatig voorbij. In de kerk maar ook in mijn gedachten. Kerkelijke eenheid is een wens van veel mensen. Maar misschien ziet God wel een bovenkerkelijke eenheid en zegt Hij ons dat onze kerken niet zo interessant voor Hem zijn. Hij zoekt ware aanbidders immers. Mensen die eenheid nastreven.

Maar het allerbelangrijkste is: houd van elkaar. Want liefde maakt van jullie een volmaakte eenheid Jullie zijn uitgekozen om samen één kerk te vormen. Christus heeft jullie zijn vrede gegeven. Laat zijn vrede jullie nu leiden bij jullie beslissingen.kol 3:14

Brengt deze generatie Swipe ons niet terug naar waar het om gaat?

  1. het leven is geen spel
  2. het leven is niet vrijblijvend
  3. de wereld is niet een veilige plek

Let’s Swipe!

Update 9/9/2016 Henny schreef vandaag een blog over ‘in between churches’. Je kan het hier lezen.

 

Bewaren

2 gedachten over “You are my parkingplace

Geef een reactie

