Home » #bloghop » Word jij ook gek van het moeten?

Word jij ook gek van het moeten?

Word jij ook wel eens gek van al het moeten? Veel jongeren worden in die zin gek van zichzelf en zijn al het moeten gewoon zat. De meetlat die ze zichzelf opleggen zijn ze beu en de eisen van de omgeving, daar zijn ze helemaal klaar mee. En in de Bijbel lees ik in Fillipenzen 4:14: doe alles zonder mopperen.  En: wees dankbaar.

Ik schreef hier eerder een blog over met de titel “jongeren moe van het moeten” naar aanleiding van een verschenen artikel over de verschillende generaties en mijn eigen dertigersdilemma. En gaandeweg ontdek ik steeds nieuwe dingen. Eén van die dingen is dat ont-moeten heel belangrijk is.

Het dertigersdilemma

als je op t plaatje klikt kom je bij Bol.com. Als je dan nog wat koopt ook verdien ik er ook nog wat mee. 🙂

Afgelopen weken waren we aan het kamperen en ik genoot van het ont-moeten. Ik moest niets. En ik kon eigenlijk ook niets. Want geen wifi, geen G4 en G3, geen elektriciteit. Na het ontbijt waren er twee keuzes: ga ik lezen of ga ik met de kinderen spelen bij de waterpomp en geulen en kastelen graven in het bos. Meer keuzes waren er dan niet. Op meer keuzes kwam ik niet. Omdat ik mij bevond in een staat van ont-moeten.

Na het stadium van ont-moeten komt het stadium van ontmoeten. Je maakt opnieuw kennis met je vrouw en je kinderen: he, jij ook hier? Wat ben je leuk als je zo ont-moet bent!
Weet je wat mij opviel? Als er nieuwe mensen op de camping kwamen liepen ze de eerste tijd nog te rennen. Alles wilden ze zien en kinderen moesten efficiënt douchen en afwassen en zo. En daarna als ze ont-moet waren liepen ze rustig door het bos en hadden ze alle tijd voor hun kinderen en de afwas.
En die ont-moette mensen kon je ontmoeten. We spraken niet over wat we deden, hoe we heten, hoe mooi we wonen. We praten over wat we belangrijk vonden in het leven, over de welke mooie dingen we zagen in elkaars kinderen. Het was ontmoeten.

Je kunt jezelf weer ontmoeten tijdens zo’n periode van rust. En ik geloof dat het belangrijk is dat je jezelf steeds weer opzoekt nu weer een tijd ingaan van meer verplichtingen. De kunst is om jezelf blijvend te ont-moeten. Eigenlijk zou je moeten leven onder het motto: als je moet ga je naar de wc. En het woord moeten gaan we verder niet meer gebruiken. Woorden hebben kracht immers.

Ik predik nu niet het gemakkelijke ‘kies voor jezelf’ leven. Nee, als je het woord moeten vermijdt en het woord willen gaat gebruiken zal je gevoel zich daaraan aanpassen. Willen voelt zoveel leuker.

  • Ik moet naar voetbal.  Oja? vindt je het niet leuk dan?
  • Ik moet naar een vergadering. O ja? Als je er verder niet achter staat kan je beter stoppen met je inzet
  • Ik moet naar school. O ja? Van wie moet dat? En waar is het eigenlijk goed voor?

Als je bewuste keuzes maakt omdat je iets belangrijk vindt dan merken andere mensen dat ook. Omdat je vanuit je hart gaat werken en leven. Je kiest dan niet alleen voor jezelf maar ook voor die ander. Vanuit liefde bijvoorbeeld. Een collecte lopen omdat je je graag inzet voor de doelgroep en het goede doel loopt veel gemakkelijker dan een collecte lopen omdat je vindt dat je het moet doen.

Als je bewuste keuzes maakt en dingen gaat willen in plaats van moeten dan lijkt het meer op wat Paulus in Fillipenzen 2:14 schrijft: Doe alles zonder mopperen. Het gaat in dat bijbel vers over het gemeente zijn maar ik geloof dat we het idee wel mogen uitsmeren over heel ons leven. Als we dingen gaan willen dan is het veel gemakkelijker om dankbaar en met vreugde te leven. En dat zijn nu net kenmerken waaraan kinderen van God te herkennen zijn.

En hoe doe je dat? Vooral door heel bewust te leven en goed na te denken bij alles wat je doet. Past je opleiding bijvoorbeeld echt bij je? Passen de feesten die je bezoekt bij de manier waarop je wilt leven, of wringt het ergens? Passen de vrienden bij je, je mediagebruik? De taal die je gebruikt als dingen minder lekker lopen?

Voor mij helpt het vaak om het gebed van Corrie ten Boom te bidden: Heer laat mij vandaag in het centrum van uw wil leven. Een rustig gebed die richting bepaalt. Een houding van ont-moet zijn in de hoop dat je Gods wil ontmoet. In een staat van ont-moet zijn kan je keuzes maken omdat je contact hebt met jezelf en de ander.

Vind jij het lastig om bewust te leven? Waar loop je dan tegen aan?

Vind jij het gemakkelijk? Hoe doe je dat dan?

 

#bloghop christelijke bloggers

Dit blog is geschreven in het kader van de #bloghop van de christelijke webbloggers. Het thema Ontmoeten is bedacht door Judith Stoker van het blog Leef. Via deze link kan je ook de andere inzendingen vinden.

Kan jij wel een stok achter de deur gebruiken bij de keuzes die jij maakt? Kijk eens op http://www.stukverder.nl. Ik help je graag verder.

2 reacties

  1. Anne Stekhoven schreef:

    Leuk verhaal. Een vakantie is bij uitstek de gelegenheid om eens lekker te ont-moeten. Nu nog vasthouden na de vakantie want het is natuurlijk wel makkelijker wanneer er niks ‘moet’.

    Like

  2. […] is zo leuk, mensen op een camping zijn zo leuk. Ik schreef daar eerder een blog over op een andere website. Mis je nog iets of heb je een goede nieuwe tip? Voeg hem hieronder toe! Want we helpen elkaar op […]

    Like

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke Jonge Mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

