Heer, leer mij hoe ik moet leven

Vandaag 10 jaar geleden was onze trouwtekst psalm 86:11. We vonden dit een mooie reële psalm. Menselijk en goddelijk tegelijk. Een stuk over ons gebed, keuzes maken en de noodzaak van dankbaarheid.

Vers 11 gaat zo in de Bijbel in de gewone taal:

Heer, leer mij hoe ik moet leven. Help mij om trouw te zijn aan u, geef mij eerbied voor u.

Toen wij trouwden moesten we zoals zoveel mensen veel keuzes maken. Want waar ga je wonen? Van welke kerk gaan we lid worden? Welke tradities houden we in ere en welke laten we zitten? Welke mensen nodig je uit en welke gaan we voor de neus stoten? Willen we een receptie met handjes geven of gewoon lekker niet? Willen we al die familieleden uitnodigen die we i.r.l. verder nooit tegenkomen? Zorgen we dat de familie een feest krijgt zoals ze verwacht of zullen we voor onszelf kiezen?

Voordat je getrouwd bent leer je al concessies maken

Leer mij uw wegOrganiseer een bruiloft en je hebt geleerd om concessies te maken. Sommige beslissingen gingen diep. En toch hebben we keuzes kunnen maken door de ander te laten kiezen op de onderwerpen die hij of zij erg belangrijk vond. Maakt de kleur je niets uit, zeg er dan niets over. Geen voorkeur, dan kiest de ander. Het zou toch vreselijk zijn als je bruiloft de mooiste dag van je leven zou moeten zijn. Wat doet de rest er dan nog toe?

Het weer was bijna te mooi met zo’n 30 graden en we waren vreselijk blij dat we de hele dag heerlijk buiten konden zitten bij Restaurant Uddelmeer. Heerlijk rustig en relaxt en kidsproof: speeltuin en voetballen en bbq’en.

Dankt onder alle omstandigheden

Over één ding waren we het eens: God leidt ons leven. En we hebben in onze (korte) verkeringstijd veel gebeden: Heer, leer ons uw weg. En daarom wilden we dit gebed op onze trouwkaart. En na 10 jaar kunnen we zeggen dat God ons de weg wel gewezen heeft. En als we de weg niet zagen, in tijden van werkeloosheid bijvoorbeeld, merkten we wel dat het vervolg van de psalm zeker van toepassing was:

Heer, mijn God, ik wil u danken met heel mijn hart. Ik wil u altijd eren. Want u bent trouw, u zult mij redden van de dood

Dankt onder alle omstandigheden, leert de bijbel ons. En we hebben gemerkt dat dat echt goed is om te doen. Zelfs in een burn-out moet je God blijven danken voor alle dingen die Hij doet. Wie wij zijn in Gods ogen is niet afhankelijk van een succesvolle carriere of een mooie koppie. En God bleef trouw, hij zorgde steeds voor alles wat we nodig hadden.

Heer, leer mij uw weg is mijn gebed. Wat is jouw gebed?

En ben jij jong en ga je bijna trouwen? Waar loop jij tegen aan? We kunnen er eens over sparren wellicht.

Bewaren

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s