Home » #bloghop » Lief voor je lijf

Lief voor je lijf

lief voor je lijfWat moet ik daar nu over schrijven? Ik heb niets met de uitdrukking ‘lief voor je lijf’. Ik kan mij er niets bij voorstellen! Wel dat je lief bent voor je lijf, maar niet dat je er iets over zou gaan schrijven. En toch is dit het thema van de #bloghop van deze maand.

Nou succes ermee allemaal.

Ik doe niet mee deze keer. Want ik kan er niet een blij en vrolijke of stichtelijke blog over schrijven. Weet je waar het mij aan denken doet? Aan de fanatieke lui op de fietsen achter de grote spiegelende ruiten van de sportschool waar ik voorbij fiets in weer en wind. Ik hoor ze denken: sneu typetje, pak de auto. En ik denk dan: ik ga niet hard, maar ik kom wel vooruit!

Het doet mij ook denken aan de vele adviezen over goed eten en drinken en het vermijden van pakjes en kant-en-klaar. Een soort godsdienst is het geworden. Mensen op het schoolplein hebben nog nooit het woord ‘suiker’ zo vaak genoemd terwijl ze het niet eten. Waarom zou je dat doen? (Adam en Eva, waar zijn jullie? We hebben ons verstopt achter zelf opgelegde goede gewoontes).

Het doet mij denken aan tatoeages en de vraag of dat wel of niet mag omdat ergens in de bijbel staat dat je je lijf niet mag verminken. Over begraven of cremeren, omdat ik daar ooit een scriptie over geschreven heb toen ik op de EH zat. Want hoe zit het precies met het aardse tijdelijke lichaam.

Het doet mij denken aan het avondmaal maar daar hebben we al blogs over geschreven. En over het lichaam van Christus die we de kerk noemen, waar ook jongeren bij horen. Heb je deze blog over de eeuwigheidszondag al gelezen? Het gaat ook over het lichaam en over de dingen die veel belangrijker zijn dan nadenken over je lijf. Hier is tie.

Lief zijn voor je lijf is niet normaal voor mensen die lekker in hun vel zitten. Die hoeven daar niet over na te denken. Dat doen alleen de mensen voor wie ‘lief zijn voor je lijf’ aangeleerd gedrag is. Omdat het nodig was. Omdat er geen liefde was maar haat.

Ach, weet je lees die andere blogs maar van de #bloghop. Die zijn geschreven door mensen #bloghop christelijke bloggersdie weten hoe het is om hun lijf te haten. Hele goede redenen hebben ze daarvoor gehad. Met alle respect. Ik kan daar niet over meepraten.

Dit blog is geschreven in het kader van de #bloghop. Het thema is uitgereikt door Anne Stekhoven. De inzendingen kan je hier lezen.

Zomervoorbereiding 2016

Bewaren

8 reacties

  1. Anne Stekhoven schreef:

    Das duidelijk dan! Wat voor mij is ook duidelijk is, is dat jouw lichaam kennelijk kerngezond is zodat je nooit over na hoeft te denken…Gefeliciteerd! Voor velen is dit anders. Toch bedankt voor je originele bijdrage Chiel enne: blijf gezond.

    Like

  2. Ariëlla schreef:

    Haha! Nou ik ben blij dat niet iedereen er zo over denkt. Ik denk dat hij best een mooie blog hierover kunt schrijven. Misschien wel een serie. Of iets in die richting. Ik geef je er een linkje voor. Dan kom je op goede ideeën. Niet dat je blog die ik net gelezen heb niet origineel is hoor. https://www.movisie.nl/esi/je-lijf-je-lief

    Like

  3. Chiel Voerman schreef:

    Tussen de regels door spot ik met de wereld van de lijfsverheerlijking.Er zijn belangrijker zaken dan nadenken over je lijf, denk ik.

    Like

  4. maahtje schreef:

    Ja, en nee, dat belangrijkere dingen dan nadenken over je lijf…. tuurlijk is je ziel “belangrijker”, maar is dat ook niet een beetje grieks denken?
    Misschien ben ik als vrouw anders met mijn lichaam bezig, dan mannen. (verder generaliseer ik natuurlijk nooit). Ik merkte wel dat ik meer bezig was/ ben met mijn lichaam, na een tia, na diabetes 2. etc. (old woman speaking here)

    Like

    • Chiel Voerman schreef:

      Ha Maahtje, alsof je mijn antwoord hebt gelezen dat ik niet gepubliceerd heb. Ik had eerst namelijk geschreven dat ik niet zo scholastisch ben als de catechismus die de ziel en het lichaam als twee aparte gehelen lijkt te zien. Ziel en lichaam zijn niet los te maken voor mij. Maar het begint in mijn geest. Als ik een relatieve rotdag heb vanwege een benauwde vochtige pollendag bepaalt niet mijn lichaam maar mijn geest hoe ik mij voel. Het is ook de term ‘lief zijn voor je lijf’ die ik lastig vind. Goed zorgen voor je lijf is iets gezonds lijkt mij.

      Like

      • maahtje schreef:

        Grappig!
        Overigens werd ik er vanmorgen nog eens weer bij bepaald dat wij hier in het westen alle mogelijkheden hebben om goed voor je lijf te zorgen, en dat dat een ongelofelijke luxe is. (zie mijn blog 🙂
        Dat je geest bepaalt hoe je je voelt, dat kan ik snappen.. ik vind dat zelf erg moeilijk, laat me meevoeren door… en daarbij, soms klinkt dit soort dingen me erg maakbaar in de oren. Maar dat is vast een mooi onderwerp voor een volgende bloghop!

        Like

      • Chiel Voerman schreef:

        Maakbaarheid van het leven. Ja daar gaan mijn blogs over. Hier maar ook op http://www.stukverder.nl en zelfs op http://www.stukverderschrijven.nl

        Like

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke Jonge Mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

