De heer op het verkeerde feest

heer op het verkeerde feestHet spreekt wel tot de verbeelding vind ik: Een heer die plotseling opstaat van een feestmaal en besluit naar huis te gaan. Alsof hij ineens vindt dat hij op de verkeerde plek is. Ik hoor hem denken: ik hoor hier niet lekker te eten, ik ga naar huis dáár zijn de mensen waar ik van houd. De heer op het verkeerde feest lijkt het wel.

Gisteren hoorde ik een preek over Lucas 12. Daar staat:

“Sta klaar, doe je gordel om en houd de lampen brandend,  en wees als knechten die hun heer opwachten wanneer hij terugkeert van een bruiloft, zodat ze direct voor hem opendoen wanneer hij aanklopt. Gelukkig de knechten die de heer bij zijn komst wakend aantreft. Ik verzeker jullie: hij zal zijn gordel omdoen, hen aan tafel nodigen en hen bedienen. Gelukkig degenen die hij zo aantreft, ook al komt hij midden in de nacht of kort voor het aanbreken van de dag.

De dominee was erg enthousiast over het feit dat de heer niet zomaar thuiskwam van het feest toen het afgelopen was. Hij lijkt zich te hebben losgerukt van de festiviteiten. Een snelle zoekactie op internet en in de Studiebijbel laat zien dat er inderdaad meer mensen/vertalingen er op deze manier over denken.

En stel nu dat dat inderdaad zo is, wat zou dat dan kunnen zeggen? Zoals ik hierboven al schreef vind ik het wel tot de verbeelding spreken. Ik denk in beelden namelijk en daarnaast kan ik het mij persoonlijk vreselijk goed voorstellen dat je het na een uurtje wel gezien heb op een feest. Wegwezen, dat is ook vaak mijn gedachte.
Maar deze heer lijkt niet terug te gaan naar zijn huis vanwege de rust waar hij naar verlangt of een overprikkeld hoofd. Hij gaat naar huis om zijn knechten te dienen. De dag is blijkbaar nog niet voorbij!

Hij vertrekt van het feest, wat zal hij gedacht hebben? Wat zal hij gezegd hebben? Had hij een excuus bedacht of mocht hij gewoon kiezen waar hij ZIJN wilde? En dan vertrekt hij naar huis en klopt aan bij zijn eigen huis. Had hij kleren aan zonder zakken en heeft hij daarom zijn sleutel thuisgelaten? Was hij dronken en kon hij niets anders meer? Hadden deuren sloten in de tijd van de bijbel?

Maakt niet uit. Hij klopte aan, schreeuwde niet. Hij was rustig en beleefd. En de knechten stonden klaar om te dienen zodra hij binnenkwam. En als je dan zo klaar staat om te dienen dan zal het omgekeerde gebeuren. De heer nodigt je uit aan de tafel en zal jou dienen.

Ik vond dit interessant omdat de dominee ook aanhaakte bij de gedachte die ik hier wel vaker geventileerd heb. Namelijk dat we nu al leven in Gods koninkrijk en dat het evangelie breder is dan van kribbe naar kruis. Er is leven tussen de zondeval en de kribbe, leven tussen de kribbe en het kruis en er is leven tussen het open graf en de wederkomst. En dat is de tijd waarin wij leven: Gods kinderen op aarde en we mogen voor hem leven.

En terwijl de heer ergens aan het eten is moeten wij hem blijven dienen. Onze taak is in zijn huis, zijn landgoed, zijn koninkrijk. Een taak die doorgaat als hij even niet kijkt. En het lijkt erop dat hij straks uit het feest wegloopt om ons te dienen. Bij zijn kinderen zijn, dat is het ware feest waarschijnlijk.

Als je klaar staat om te dienen zal je zelf gediend worden. Een mooie gedachte, een mooie levenshouding zelfs. Dienend leiderschap: zorgen dat de ander tot zijn recht komt.

 

 

4 gedachten over “De heer op het verkeerde feest

  1. In de Arabische versie staat er Bij vers 37 “he shall stand to minister unto them. ” Dat is wat God zal doen bij mensen die op Hem wachten (Hem verwachten). Dank je wel voor je stukje! Vind het heel mooi en het geeft me een positieve impuls om zelf Bijbelstudie te doen.

    Like

Geef een reactie

