Je kan vissen aan de ene kant…en aan de andere kant

Sommige verhalen in de bijbel zijn zo vreselijk bekend dat ze bijna cliché lijken te zijn. Maar toch moest ik de afgelopen tijd nadenken over Johannes 21. De discipelen zijn aan het vissen op het meer en ze vangen niets. Dan roept iemand op de kant: “hebben jullie wat vis voor bij het brood”? “Nee” schreeuwen de discipelen. “Gooi dan het net aan de andere kant van de boot”! En op de een of andere manier deden de discipelen het terwijl ze niet wisten dat het Jezus was die het zei.

Als je wat rondneust op het internet vind je allerlei interpretaties van deze gebeurtenis. Je kan deze gebeurtenis gebruiken voor een dreigende donderpreek. Maar het kan ook bemoedigend denk ik.

Gooi het net uit aan de andere kant van de boot

Gooi het net uit aan de andere kant van de boot
Je kan leven aan de kant van de angst. Maar ook aan de kant van het vertrouwen.

Gisteren heb ik deze tekst gebruikt voor de weekopening van de EH. Mijn verlangen voor de studenten is namelijk dat ze hun voorsprong op hun leeftijdsgenoten behouden. De ontwikkeling die studenten doormaken zijn soms niet heel bijzonder. Het bijzondere is de versnelling die er in die ontwikkeling zit omdat we er zo bewust mee bezig zijn. En het bijzondere is dat we deze ontwikkeling plaatsen in het licht van de bijbel. De jongeren plaatst zichzelf en zijn ontwikkeling op deze manier als het ware in het koninkrijk van God.

En mijn grote wens is dat ze straks de gewone dagelijkse dingen gaan doen in het licht van Gods Koninkrijk. Dat ze niet zomaar vissen zoals ze het nu een keer doen maar aan die andere kant. Vol vertrouwen op Jezus. Zodat Hij zijn dingen in hun leven kan gaan doen.

Goed voor ons allemaal denk ik om regelmatig te kijken waar we vissen. Zeker op momenten dat het tegenzit of als het lijkt alsof God heel ver weg is. Aan welke kant vis je dan?

Vertrouwen is een werkwoord

Vertrouwen is niet als die mooie auto die we nooit zullen krijgen. Vertrouwen is namelijk een werkwoord. Het moet niet bij goede voornemens of heftige verlangens blijven. Vertrouwen is gedrag. Als je het ijs vertrouwt dan laat je dat zien door op dat ijs te gaan lopen. Als je een chauffeur vertrouwt laat je dat zien door in zijn auto te stappen. Op de een of andere manier blijven we bij God vaak denken: ik weet het niet hoor.

En als het vertrouwen moeilijk is, kijk dan welke angst jou tegenhoudt.
God is liefde.
In liefde is geen angst.
Maar soms hebben we onze angst te veel lief.

De discipelen luisterden naar de man op het strand. Maar wij wéten dat het Jezus was.

6 gedachten over “Je kan vissen aan de ene kant…en aan de andere kant

  1. Wat een leuk stukje. Bij vissen moet ik altijd denken aan de datingsite waar ik ook blogs schrijf: Funky Fish. En als je het over vertrouwen hebt, denk ik aan de naam die ik daar als alias koos: Faith. Een naam die mij er steeds aan herinnert in Wie ik vertrouwen wil hebben. Zonder Zijn advies geen vis…

    Like

  2. Ze visten aan de verkeerde kant (aan de walkant) en vingen vis. Best bijzonder! Ik denk dat Jezus hen trainde om te luisteren naar God en Hem te gehoorzamen. De Heer kan onze netten vullen met een “vangst” op een manier die we niet verwachtten.

    Like

  3. Naar mijn idee gaat vertrouwen aan liefdevolle gehoorzaamheid vooraf. God wil graag dat we Hem volkomen vertrouwen in alles.

    When we walk with the Lord in the light of His Word,
    What a glory He sheds on our way!
    While we do His good will, He abides with us still,
    And with all who will trust and obey.

    Trust and obey, for there is no other way
    To be happy in Jesus, but to trust and obey.

    Like

Geef een reactie

