Geborgenheid

geborgenheidDe #bloghop van deze maand gaat over geborgenheid. Volgens mij is het een woord dat ruikt naar ‘veilig-binnen-als-het-regent’ en misschien ook wel een beetje naar ’t kleine-huis-op-de-prairie’. Het klinkt als ‘veilig’ en ‘zeker’. En het ziet er uit als  ‘tevredenheid’ en ‘nooit-meer-weg-willen’. En nu ik er zo over nadenk voelt het woord geborgenheid als ‘Zwitsal’ en ‘zacht-en-toch-stevig’.

‘Samen-in-de-auto-op-weg-naar-de-huis-vanaf-de-camping’. Ja dat is het misschien wel: Buiten is het donker en binnen ligt de helft te slapen, mijn vader stuurt en mijn moeder kletst maar door om mijn vader wakker te houden. Kleine snurkgeluidjes, een verwarming die toch maar aangaat terwijl het zomer is. Lampjes buiten en als ik achteruit kijk zie ik de kleine lampjes van het bagagewagentje.
De heenweg voelt altijd meer als een soort vlucht. Een vlucht uit de werkelijkheid. Op de camping kom je elkaar weer tegen en kom je samen tot rust. Je beseft dat je het wel goed hebt met elkaar en dan komt het moment dat je wel weer terug kan naar het gewone leven.
Veiligheid, vertrouwen, afstemming, uitgerustheid, plezier, ervaringen rijker.

Maar is dat geborgenheid? Een stukje ervan wel voor mijn gevoel. Maar het is een groot woord waarover ik lang kan nadenken. Kan je zelf iets doen aan een gevoel van geborgenheid? Of is geborgenheid een situatie, een plek, een toestand? De overkapping van het fietsenhok?
Kan je een ander geborgenheid geven en voelt dat dan voor die ander ook zo? Wat is de relatie met het gevoel van verstikking? En kan je geborgenheid ervaren als je eenzaam bent?

Geborgenheid in de kerk? Geborgenheid bij God?

Ja, is daar veiligheid, een plek waar je jezelf kunt zijn? Word jij daar gezien zoals je bent en zoals je bedoeld bent? Zou mooi zijn zeg! Vertel eens?

#bloghop christelijke bloggersDeze blog is geschreven voor de #bloghop van April 2016 . Het thema is bedacht door Anton van God is in de stilte. Waar je overigens ook prachtige foto’s kunt vinden. Meer informatie over de #bloghop kan je vinden op de site van Christelijke Webloggers.

Geef een reactie

