Home » Jongeren in de kerk » Jongeren in de kerk (3)

Jongeren in de kerk (3)

jongeren in de kerkHoe is het met de twintigers in de kerk? Zijn de twintigers minder vertegenwoordigd? En als dat zo is, hoe erg is dat dan? Is het een gegeven? Is het een pijnlijk gegeven? Is het een probleem? Een pijnlijk probleem? Zou de twintiger van nu niet ‘aangeraakt’ zijn in zijn puberjaren?
Ben weer benieuwd naar je reacties, dit lijkt zowaar een serie te worden. Deel 1 en deel 2 heb je toch al gelezen? Ach weet je, ik schrijf geen nieuwe dingen. Maar ik ben er gewoon mee bezig.

Overigens in deel 2 leek ik wat negatief over het themanummer. Het zit in mijn aard om snel de punten te pakken die anders en in mijn ogen beter zouden kunnen en dan sla ik alle goede dingen over. Hopelijk heb ik nog een lang leven voor mij waarin ik hieraan kan werken. 🙂 Na een poosje daarover nadenken denk ik dat ik gewoon gehoopt had dat er meer was ingegaan op geloof, vragen, twijfels en verlangens van twintigers. Het was een goed themanummer. Mijn gedachten gaan alleen altijd direct de hort op. Eerst eens even inzoomen op wie die twintigers in de kerk of buiten de kerk nu eigenlijk zijn.

Quarterlife crisis

Als de kinderen geen vakantie hadden zou ik mij nu helemaal in de twintiger storten. Ik vind het een interessant ‘probleem’ en uiteraard voel ik mij als jongerencoach betrokken bij het onderwerp.  Maar gelukkig zijn er anderen die het denkwerk al gedaan hebben. Altijd fijn.  Lees maar eens dit verhaal over een twintiger die zelf schrijft over de problemen die ze tegenkomt.

Die prestatiedrang in combinatie met keuzestress en de ontluikende nesteldrang (zoektocht naar intimiteit) maken alles wat ingewikkeld. Jongeren zijn moe van het moeten schreef ik eerder al op mijn andere blog. Een prestatiedrang die opgelegd lijkt te zijn door verwachtingen die ouders en de maatschappij zouden hebben volgens de jongeren. Dat is een ingewikkelde zin; jongeren interpreteren de wereld die ze zien en trekken daar conclusies uit zonder deze goed te controleren. Als ouders van deze jongeren de hele dag rondrennen en roepen ‘druk druk druk’ lijkt het alsof druk druk druk de norm is. Maar dit is geen norm volgens mij, maar een afwijking die we accepteren vanwege hoge hypotheekkosten. Het gevolg van verkeerde keuzes maken op zoek naar een gemakkelijk leven.

Op Elle.nl kwam ik een paar problemen tegen ‘die iedere twintiger herkent‘. Het lijkt nergens over te gaan maar het geeft mooi weer hoe de twintiger in het leven staat denk ik. Te groot voor tafellaken en te klein voor het servet?

Kans voor de twintigers in de kerk

Volgens Erikson zoeken jong volwassenen naar intimiteit en veiligheid. En dat is wel herkenbaar denk ik. Twintigers willen zich settelen maar huisvesting levert problemen op. Willen in hun eigen levensonderhoud voorzien maar het vinden van een baan is lastig. Tegelijk hebben ze wel het gevoel dat ze moeten presteren.

Juist deze drang naar intimiteit en veiligheid biedt kansen voor de kerk. Want dit is precies wat de kerk kan bieden toch? Een plek waar je begrepen kan worden. Een plek waar je terecht kan met je twijfels en je problemen. Veiligheid bieden is helaas wat anders dan veiligheid voelen. Iemand willen begrijpen is wat anders dan je begrepen voelen. En daar ligt denk ik vaak de moeilijkheid.

16-20 jaar zo belangrijk

Om de twintigers te behouden voor de kerk moet je ze bereiken als ze jonger zijn. Juist in de periode van 16-20 zijn ze hun eigenheid aan het vormen, hun identiteit. Deze jongeren kom ik momenteel regelmatig tegen en ik krijg een aardig inkijkje in hun binnenwereld via de reflectieverslagen die ik mag lezen en de gesprekken die ik met ze mag voeren. Grote onzekerheid over hun eigen kunnen. Grote onzekerheid over vriendschappen en over God in hun leven. Maar zo’n (h)eerlijke open blik naar zichzelf en naar anderen. Als deze jongeren veel bemoediging krijgen kunnen ze zo vreselijk hard groeien. Dan groeien ze zichzelf voorbij en gaan ze zich verbazen over zichzelf: deed ik dit? Durf ik dit? Kan ik dit? En ook: zie jij mij echt zitten?

Een periode ook waarin ze met veel enthousiasme zich kunnen inzetten voor doelen waar ze helemaal achter kunnen staan. Er zit een kracht in deze jongeren die ongelooflijk is. Mits ze bemoedigd worden en hun sterke kanten kunnen gebruiken. En dat is tof voor in de kerk toch? Activiteiten en vormen zullen we eigenlijk moeten aanpassen op wat de jongeren kunnen inbrengen. Kan iemand vreselijk goed dansen-> dan is het podium een prachtige plek voor haar. Ook al betekent dat dat sommige ouderen zich ergens over heen moeten zetten. Kan iemand prachtige graffiti kunstwerken maken ->dan is daar vast ruimte voor ergens op een muur.

(Protocollen en traditie kunnen prachtig zijn. Maar ze staan stil en groeien niet. Jongeren groeien. Als we de kerk groen en fris willen houden zullen we tradities moeten inleveren.)

Als de jongeren zich gezien en nuttig voelen zullen ze dat ook voelen als ze twintig zijn. Klinkt logisch toch? In een volgend blog zal ik wat schrijven over wat ik ervoer tijdens een praise avond afgelopen weekend. Ik zag daar enthousiast gelovige jongeren met een missie. Als ze nu hun ‘ding’ kunnen blijven doen ervaren ze straks de intimiteit en veiligheid die ze gaan zoeken als ze twintiger zijn geworden.

Is de twintigerdip er wel?

Even terug naar die twintigerdip die werd aangekaart in het thema nummer (zie vorig blog). Is die dip er eigenlijk wel? De leeftijdsverdeling van de NGK ngkVoorthuizen/Barneveld laat inderdaad een dip zien bij de twintigers. En de tekst die er bij staat verklaart de zorg ook wel. De gemeente is bijna verdubbeld en bijna alle leeftijdsgroepen doen daarin mee. Behalve de twintigers, die blijven achter in aantallen. Zie het grafiekje dat ik uit het themanummer kopieerde.

Vanuit de theorie over twintigers is het niet heel raar dat zij achterblijven in deze groei denk ik. Want zij maken immers hun eigen keuzes en gaan niet automatisch meer met hun ouders mee naar een nieuwe gemeente. Ook maken ze als ze al zelfstandig wonen niet zomaar het besluit zich aan te sluiten bij een nieuwe gemeente. Dat doen ze wel overwogen en er is grote kans dat ze die beslissing niet nemen omdat ze de keuze voor studie, werk en levenspartner ook nog moeten maken. En waar ga je dan wonen? Dan stel je die keuze nog even uit.

En is het zo’n groot probleem als het lijkt te zijn? Als we iets (bijna) zeker willen weten kunnen we te rade gaan bij het CBS. Onderstaande grafiek komt daar uit. Via deze link kan je deze grafiek ook in beweging zetten zodat je de groei van een groep kan zien. Als mijn redenering van hierboven klopt lijkt het probleem wel mee te vallen. Je zou misschien beter vraagtekens kunnen zetten bij het aantal 50-60 jarigen die het wat lijkt af te laten weten in de grafiek van de NGK terwijl die groep landelijk oververtegenwoordigd is.

jongeren in de kerk

Input gezocht van jongeren

In de bewegende grafiek op de site van het CBS kan je zien dat de leeftijdsgroepen steeds kleiner worden maar dat de opbouw heel gelijkmatig wordt. Dat klinkt naar stabiliteit misschien. Dat is denk ik prettig voor organisaties en voor kerken.

Maar aantallen maken niet uit voor de kerk eigenlijk. Al is er één jongere, dan moeten we die ook zien te binden en te boeien.

Voor mijn volgend blog hierover hoop ik op jouw input. Hoe kunnen we jongeren binden en boeien? Wat is hun verlangen denk jij? Wat is dodelijk juist voor jongeren in de kerk? Hoe kunnen we naast jongeren gaan staan? Of gewoon: wat vond je van dit blog?

Hopelijk reageren er ook wat jongeren dus stuur dit blog maar naar ze door. Je zou mij er een groot plezier mee doen. De reactie kan hieronder in een reactie maar als je liever niet publiekelijk reageert kan je het formulier hier direct onder invullen. De vraag heb ik ook al uitgezet via Facebook , de besloten groep voor jongeren en jongerencoaches( die nog steeds nieuwe jongeren kan gebruiken) en de groep Christelijk Leven op Google. Het antwoord mag ook komen via Instagram.

Andere artikelen die interessant zijn om te lezen en die wel ondersteunend zijn aan dit blog zijn:

Update 16/5 deel 4 is ondertussen een feit. Je kunt het hier lezen. Maar ik ben nog steeds benieuwd naar je reactie via een van boven benoemde wegen.

Dit is mijn reactie die niet gepubliceerd wordt

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke jonge mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

