Home » Maatschappij en hulpverlening » Is aan jezelf werken wel christelijk?

Is aan jezelf werken wel christelijk?

aan jezelf werken

Is aan jezelf werken eigenlijk wel christelijk? Het is zomaar een zin die voorbij komt in één van de reflectiedocumenten die ik na mag kijken. Is het wel goed om zo lang zo vreselijk met jezelf bezig te zijn? Met talenten, vaardigheden, zwakke punten, sterke punten, eigenaardigheden, verslavingen, minderwaardigheidscomplexen, zwakke zelfbeelden etc?

Het moet toch allemaal om God gaan in ons leven? Laten we Hem leren kennen door de bijbel door te spitten, colleges te volgen, bijbelstudies te houden etc. Boeken te lezen, niet te vergeten.

Stop maar, ik begrijp wat je bedoelt.

God staat helemaal in het middelpunt als jij aan jezelf werkt. Want jij bent immers bedoeld om als beeld van Hem te leven. Als jij niet uit de verf komt dan laat je niet de grootheid van God zien.

Paulus zegt: niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. Een prachtig doel. Maar slechts haalbaar als je weet wat je aan de kant moet zetten.

Jezelf.

Je ontdekte zelf aan het stuur. Je oude zelf in het zijbakkie mee op reis. Tot je die oude zelf niet meer nodig hebt. Overboord ermee.
Moederdag 2016

4 reacties

  1. Marc Volgers schreef:

    Yep!!! “Het moet toch allemaal om God gaan in ons leven?”. Het “vrome” God/Geest argument hoor ik wel vaker. Maar wat dan soms bedoelt wordt: ik wil het vooral niet zelf doen, maar God doet het. In het ergste geval doet iemand eigenlijk gewoon wat ie zelf leuk vindt en vergeestelijkt het. Of misschien nog wel erger: wordt passief….

    Like

  2. Erwin de Ruiter schreef:

    “Om intiem te kunnen zijn moet je een zelf zijn. Intimiteit is tenslotte iemand bij je binnen laten. Als je echter niet weet wie je zelf bent kun je ook niemand binnen laten en kan er geen intimiteit zijn binnen een relatie. Je kunt niet dicht bij elkaar staan, als je niet op je eigen been kunt staan. Mag God op eigen benen staan in plaats van in een verkrampte omhelzing omdat je niet in staat bent dichterbij te komen, iets van jezelf te laten zien en/of God kunt accepteren als een Zelf – dè Zelf?” https://forihaveseen.nl/2015/11/18/wat-als-je-god-niets-meer-te-zeggen-hebt/
    Moest ik aan denken toen ik je blog las.

    Like

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke jonge mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

