Home » Leven, werken, hulpverlening » God wijst de weg

God wijst de weg

 

Ben jij ook zoveel bezig met Gods wil in je leven? Er kan veel onduidelijk zijn ondanks of juist door alle mogelijkheden die er zijn. En dan klinkt het zo gemakkelijk: God wijst de weg.

De afgelopen tijd zijn we in ons gezin erg bezig geweest met Gods leiding in ons leven. Welke weg wijst Hij ons nu eigenlijk? De tijd van de burn-out en de werkeloosheid die erop volgde was vreselijk. En toch wisten we dat God er was en steeds weer een weg wees. Ook de nieuwe werkeloosheid was vreselijk vervelend en weer merkten we dat God voor ons zorgde.

God wijst de weg; zo krom

Na de eerste werkeloosheid wisten we het zeker: deze baan is de weg die God wijst. Helemaal passend en hij kwam zo bijzonder op mijn pad, dat moet God geweest zijn. En na een poos bleek het vreselijk fout. De korte periode dat ik ouderling was in de kerk, we dachten dat het Gods wil was. Het voldeed aan alle eisen van ‘dit komt van God’. En toch,….het was zo vreselijk fout op den duur. De weg die God wijst lijkt soms zo vreselijk krom. Maar wie bepaalt of iets Gods weg is? De weg, dat is Jezus, daar moeten we achteraan. En dan kan die weg overal langs lopen. Met God waren we in verschillende omstandigheden en we hebben daarin goede momenten gehad. Tot er een onrust kwam, aanwijzingen, tegenwerkingen en we dachten: dit is niet meer Gods wil. Hoe werkt dat. Is dat onze eigen ongedurigheid? Gevoeligheid? Perfectionisme? Angst om te falen misschien?

En daarbij geldt denk ik ook nog: Gods weg is niet per se alleen goed voor jou of mij. Doordat jij Gods weg gaat komt een ander jou tegen op die weg. Voor die ander kan het heel goed zijn dat jij daar op dat moment was ook al zie je er zelf het nut niet zo van in. Zie mijn blog over ‘de juiste man op de juiste plaats‘.

Gods leiding is beangstigend en zekerheid gevend

Gods leiding kan beangstigend zijn. Bij de studenten met wie ik op mag lopen merk ik dat ze op zien tegen het doen van Gods wil. Een roeping, het klinkt zo definitief. Wat is Gods plan met jou in je leven verbinden we zo snel aan een beroep of een studie. En dat klinkt zo definitief (zelfs in deze tijd van jobhoppen en werkeloosheid) dus die keuze moeten we goed maken. En dus maken we hem niet, want we zijn er nooit zeker van of we Gods leiding wel goed ‘verstaan’.

De weg van God zoeken, Gods leiding zoeken, kan ook een manier zijn om je eigen angsten te bezweren. Zoeken naar zekerheid. Zoeken naar mogelijkheden om de verantwoordelijkheid buiten jezelf te leggen. Waarom die drang naar zekerheid? “Ken Hem in al uw wegen, dan zal Hij je paden recht maken”. En wat een teleurstelling als iets dan toch op een mislukking afgaat. Dan blijft alleen de vraag over: waarom doet God dit?

God is er bij

Als gezin volgen we momenteel ‘route 2‘ in de Bijbel in Gewone taal. We zijn aangekomen bij stap 16 het verhaal van Jacob die bij Laban aan de slag is om zijn vrouw te verdienen. Laban die zich herkent in de bedrieger Jacob: ik kan zien dat je familie van mij bent. (29:14). Laban doet vriendelijk tegen Jacob maar bedriegt hem een aantal keer. Ook de zonen van Laban kunnen niet tegen het geluk van Jacob en gaan vervelend tegen hem doen. En dan staat er dit:

Jacob merkte ook dat Laban niet meer zo vriendelijk tegen hem was als vroeger. Toen zei de Heer tegen Jacob: “Ga nu terug naar je familie in het land waar je geboren bent. Ik zal bij je zijn”. (Genesis 31:2)

Wat mij hier zo opvalt is dat Jacob zijn leven leeft en dat God er niet zo’n vreselijk grote rol in lijkt te spelen. Aan de omstandigheden merkt Jacob dat de nabijheid van Laban niet meer de goede plek is voor hem. En dan wijst God hem de weg. Jacob ziet omstandigheden en God heeft daar een antwoord op. Later blijkt dat Jacob al eerder een droom heeft gehad waarin God hem vertelde dat hij terug moest gaan naar het land waar hij geboren was.

Zat het zo?

  1. God geeft een duidelijke aanwijzing
  2. Jacob leeft gewoon door
  3. Jacob ziet aan de omstandigheden dat het niet goed meer is wat hij doet
  4. God zegt: nu is het tijd om te gaan.
  5. Jacob bespreekt het met zijn vrouwen.
  6. de vrouwen hebben ook argumenten die het vertrek verantwoorden.

God wijst de weg. Gods leiding in je leven

Misschien is het ook wat afhankelijk van het karakter wat je hebt. Maar ik denk dat wij net als het volk Israël onderweg zijn naar het volmaakte koninkrijk. En Hij wijst de weg aan de hand van dingen die gebeuren in het leven. Door innerlijke onrust. Door vage aanwijzingen die een ander niet altijd begrijpt. Een zin die iemand uitspreekt. Een gebeurtenis. Een duwtje in de goede richting.

En God kan altijd iets met jou, ook al zit je in een put zoals Jozef. Of in een brandende oven zoals Daniel. Als het ons om God draait dan kan God iets met jou. En dan zit jij dus in je roeping en op de weg die God je wijst.

Hoe denk jij Gods wil op te merken?

 

4 reacties

  1. Petrina schreef:

    Een mooie blog wat ik zo bijzonder vind is dat de weg die God soms mij wijst, een weg is waarvoor ik mezelf te klein voel, een weg waarvan ik denk dat kan niet goed zijn, een weg waarvan ik niet de zekerheid heb dat het goed gaat komen. Ik ga dan in weerstand module en ben dan eigenwijs. En dan lees ik in de Bijbel opeens erover, spreken andere mensen er opeens over. En komt er steeds meer in mij ja dit is het toch!!

    Dit zegt eigenlijk dat ik nogal een koppig mens ben denk ik…

    Mooi van Jacob ik heb de SamenleesBijbel ook. Zo goed voor de kindjes te begrijpen!

    Like

  2. Ariëlla schreef:

    Mooie Bijbelstudie om over na te denken. Ik houd van de geschiedenis van Jacob. Het laat zien dat God ons ondanks onze tekortkomingen, nog steeds wil gebruiken in Zijn plan.

    Like

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke Jonge Mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

