Home » Leven, werken, hulpverlening » Vandaag blog ik vijf jaar!

Vandaag blog ik vijf jaar!

kennisblog blogger christelijkWordPress herinnert mij er aan dat het vandaag 5 jaar geleden is dat ik mijn eerste blog schreef. Dat eerste blog is alleen niet op dit blog te vinden maar op de blog van mijn praktijk voor jongerencoaching. Hieronder zal ik hem eens kopiëren.

Toen ik een burn-out kreeg in 2011 vond de directeur van de school waar ik toen werkte dat ik best wat te vertellen had op het gebied van onderwijszorg.

Als sociaal pedagogisch hulpverlener werkte ik ondertussen al 8 jaar binnen het voortgezet onderwijs. Steeds kwamen we er achter dat we de zaken anders aanpakten dan andere scholen. We waren eigenlijk onze tijd vooruit. Hoe arrogant om dat zo op te schrijven.

Kennisblogger

Als experiment en als tijdverdrijf ben ik toen begonnen met een blog onder de naam SPHVRMN. Sociaal Pedagogische Hulpverlening Voerman. Mooie naam om te schrijven, minder mooi om uit te spreken. En Anco had gelijk. Er kwamen en komen best veel lezers af op mijn blogs. Je kan hem overigens ook volgen via zijn website. Sommigen werden fan. Anderen bijna vijand.

Ik schreef vooral over passend onderwijs in de eerste tijd. Ik kon mij er flink kwaad om maken. Zo langzamerhand laat ik het passend onderwijs wat los. De term wil ik gewoon ook niet meer gebruiken. Dus ik ben nu al een paar keer in overtreding geweest. Ik was en ben nog steeds een kennisblogger. Een toegepaste-kennis-blogger. En soms een waarom-past-niemand-die-kennis-toe-blogger. Of een weet-ook-niet-waar-ik-dit-vandaan-haal-maar-het-werkt-blogger.

Lifeblogger

In 2013 heb ik mij ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en dat was ook het moment om alle blogs over te hevelen naar Stukverder.nl. Dit blog bleef in de lucht en ik ging hier schrijven vanuit mijn geloof. Over hoe ik leef als christen. Over ontdekkingen in de bijbel. Over mijn verbazing in de kerk en de maatschappij. Heet dat dan lifeblogger?(ik wil gewoon gevonden kunnen worden op het woord lifeblogger natuurlijk). Reliblogger?

Schrijven is leuk

Ik vind schrijven leuk. En daarom blijf ik het ook doen. Soms moet ik schrijven. Soms wil ik niet schrijven. Soms gaat het nergens over. En soms win ik ineens een #bloghop. Zou ik meer willen schrijven? Ja ik ga mij opgeven als goed doel en doe verder niets anders meer dan schrijven. Met af en toe een spelfout. Want dat houdt de lezer scherp. Over de hele linie ben ik beter gaan schrijven vind ik zelf. Bescheiden he. Lees mijn andere blogs over onderwijs op Stuk Verder. En wil je wat nuttigs lezen over bloggen? Kijk dan eens hier.

Mijn eerste blog

Hier volgt mijn eerste blog. April 2011.

Volgens mij is er in onderwijsland nog nooit een onderwerp geweest dat zo vreselijk veel protest heeft opgeroepen en dat tegelijk zo vreselijk genegeerd wordt. Het passend onderwijs brengt vooral beroering bij de ouders en docenten/begeleiders van leerlingen met een ‘bijzonderheid’ die speciale aandacht vragen van de docenten op school.

Wil ik schrijven over passend onderwijs ? Nee, ik zal reageren op passend onderwijs. Let op, dat doe ik vanuit de optiek van mijzelf.
Dus mét ervaring binnen een school voor voortgezet onderwijs en mét ervaring van  buiten de school als sociaal pedagogisch hulpverlener.

Vandaag kwam ik het artikel ‘Een ander geluid over passend onderwijs’ van Ton Elias (VVD) tegen op zijn website. Hij laat in dit artikel een docent Nederlands aan het woord over de bezuinigingen in het onderwijs. Helaas lijkt
dat bezuinigingen in het onderwijs overigens tegenwoordig de andere naam van passend onderwijs te zijn.

Deze docent maakt een aantal goede punten, al heeft hij geloof ik niet heel veel verstand van dyslexie. Voor mij valt dyslexie niet erg binnen extra zorg, hoeft een school in ieder geval niet veel geld te kosten als je goede afspraken maakt met ouders.

Ik ben het met hem eens als hij zegt dat ouders een inspanningsplicht hebben bij de handicap/stoornis van hun eigen kind. Natuurlijk is dat zo, alleen vergeet deze meneer dat de ouders al zo lang een extra mijl met hun kind zijn meegelopen en dat deze ouders op hun tandvlees lopen tegen de tijd dat ze met schroom aankloppen bij een school voor voortgezet onderwijs. Ik ben nog niet één ouder tegen gekomen die niet extra in de buidel wil tasten om onderwijs voor hun kind mogelijk te maken.

Citaat uit het artikel:

“Zo was er een  leerling op het vwo die werd besproken in het ZAT-team
vanwege het  structureel te laat komen, nooit opletten en het  werk
nooit op tijd inleveren. Deze kreeg een coach toegewezen. Dit was een 1egraads
docent die 1 uur per week met deze leerling een planning maakte en een
gesprekje voerde! Geen professional op dit gebied dus en veel te duur en
kostbaar voor een school. Zo’n docent kan beter lesgeven.” 

Dit citaat triggert mij enorm. Want de docent heeft gelijk en tegelijk ook helemaal niet wat mij betreft. Deze leerling hoort niet op een ZAT besproken te worden, daar ben ik het met hem eens. Coaching hoort een normale mentortaak te zijn.

Fantastisch dat de leerling een coach krijgt, want dat is precies (en het enige) wat leerlingen aan het werk houdt en gemotiveerd maakt: iemand die met ze meedenkt, af en toe wat kastanjes uit het vuur haalt en ze helpt hun zwakheden uit te laten groeien tot sterke punten. En is dat niet gewoon docentenwerk?

Wat ik eigenlijk bedoel: dit gaat niet over passend onderwijs. Maar over lesgeven. Goed van de school dat ze deze 1e graaddocent laten coachen, ik denk dat veel scholen een rugzak hadden aangevraagd.

Is dat visie of missie?

Anno 2016 weet ik het antwoord op deze vraag. 🙂 Het is een droom die misschien nooit uitkomt. We zijn 5 jaar later en het is nog op veel gebieden hangen en wurgen in het onderwijs.

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke Jonge Mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

