Home » #bloghop » Dienen en jezelf belangrijk blijven vinden

Dienen en jezelf belangrijk blijven vinden

dienenDienen en jezelf belangrijk blijven vinden. Kan dat? Kan je dienen en jezelf níet belangrijk vinden?

In deze lijdenstijd is dienen één van de onderwerpen die veel voorbij komt. De link wordt snel gelegd met Jezus die de voeten van de discipelen

ging wassen toen ze het Pascha gingen vieren. Een verhaal dat tot de verbeelding spreekt immers. Het was gebruikelijk dat een knecht de voeten ging wassen van de mensen die aan tafel gingen. Want tussen de tenen kon van alles terecht komen immers in die tijd. Een hygiënisch gebruik wat helaas gekoppeld werd aan het gevoel van meer of minder zijn dan een ander. Een herkenbare koppeling denk ik. Als er opgeruimd moet worden of als de vuilnis opgehaald moet worden dan wijzen we toch het liefst eerst naar de ander.

Jezus leert ons om de minste te willen zijn. Je eigen leven op te geven en achter Hem aan te gaan. In de Bijbel in de gewone taal staat “je moet niet aan jezelf blijven denken”. En dat is denk ik precies wat dienen is. Niet aan jezelf blijven denken maar aan die ander.

Dienen begint met jezelf belangrijk vinden

Om echt te kunnen dienen moet je jezelf serieus nemen en jezelf goed kennen denk ik. Want als je jezelf kent kan je jezelf namelijk oppakken en aan de kant zetten. Wie ben ik in Christus? Ik ben waardevol omdat Hij mij naar zijn beeld gemaakt heeft. Ik mag er zijn omdat Hij mij gewild heeft. Ik mag mijzelf zien als heilig omdat Hij mij verzoend heeft met God de Vader.

Jezus wist precies wie Hij was en met welk doel Hij op de aarde was. Hij wist wat zijn roeping was: laten zien wie God is. En omdat Hij een belangrijke taak had nam Hij deze compleet serieus. Hij deed Gods wil tot in het graf.

Onze roeping is te laten zien wie Jezus is. Door elkaar de voeten te wassen. Door de minste te willen zijn. Door niet zo aan jezelf te denken en je eigen leven aan de kant te zetten. Net als Jezus heeft gedaan.

God vindt jou belangrijk, Hij zond zijn Zoon.

Jezus vindt jou belangrijk, en Hij gaf zijn leven voor jou.

Jij mag jezelf belangrijk vinden en je leven geven aan een ander.

Dienen kan niet als je jezelf onbelangrijk vindt

Waardeloze mensen kunnen niet dienen. Die hebben niets van waarde immers. Waardevolle belangrijke mensen, die kunnen dienen. Die hebben iets te geven! Met al je gaven en talenten gaan voor die ander. Dat zou wat zijn!

Dienen doet ook denken aan Martha en Maria. Dienen door te doen. Dienen door te luisteren. Als je moppert tijdens het dienen heet het geen dienen. Dan ben je subassertief en een slaaf van jezelf. Het verschil tussen subassertief zijn en dienen is denk ik heel erg klein.

Dienen vanuit het afschrijven van jezelf is geen dienen. Want je zadelt de ander dan snel op met een schuldgevoel. Dienen is géven uit vrije wil. En daar wordt die ander blij en gelukkig van.

Dienen is grenzen kennen

Dienen heeft volgens mij alles  te maken met het kennen van je grenzen. Dat gaat nog een stuk dieper dan assertiviteit denk ik. Assertiviteit gaat over gedrag en gedachten terwijl grenzen gaan over je persoonlijke integriteit. Lastig om grenzen aan te geven soms en je bewust te zijn van gevoelens en emoties die horen bij het overschrijden van deze grenzen.

Misschien helpt het jou ook om eens een goed boek te lezen? Ik kan je het boek Grenzen van Cloud en Townsend aanraden. Via de button hieronder kom je op een pagina met daarop verschillende boeken van hen.

Koop een boek over grenzen stellen bij bol.com

#bloghop christelijke bloggers Dit blog heb ik geschreven voor de #bloghop van maart 2016. Petrina Wolfs had de #bloghop van februari gewonnen toen het thema Kleurig was. Als host heeft zij het thema Dienen uitgekozen. Via haar blog kan je ook de andere inzendingen lezen.

3 reacties

  1. Marc Volgers schreef:

    Ja… die balans is belangrijk! En nu weet ik ook direct het thema v.d. bloghop (met fb vasten mis je wel het e.e.a. ;-).
    In een leidinggevende rol vind ik het soms wel lastig, je staat wat meer op de voorgrond, vind de aandacht ook leuk – en je vangt wat meer wind… Ik probeer dus ook er te zijn, te dienen. En mezelf niet belangrijke te vinden dan nodig 😀

    Like

  2. […] boodschap dat een burn-out nooit helemaal over gaat. De plekken waar jij mensen toeliet over jouw grenzen te gaan blijven gevoelige plekken. En gelukkig maar, want die plekken waren al gevoelig en nu kan […]

    Like

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke Jonge Mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

