Home » Leven, werken, hulpverlening » Sponsoractie voor school

Sponsoractie voor school

sponsoractie van de schoolSoms gebeuren er van die dingen waar je over na moet denken. Omdat je er een vervelend gevoel van krijgt. Ik heb even nagedacht of ik dit moest opschrijven en moest delen. Want dien ik de basisschool ermee? Nee, tenzij ze er van leren. Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit blog gelezen wordt door mensen van de basisschool. Ik schrijf het omdat ik het belangrijk vind te laten zien dat elke keuze die je maakt consequenties heeft. En dat alles wat er gebeurt ‘aan’ je kinderen door jou als christen ook doordacht moet worden. Mijn doel is dus niet deze basisschool af te kraken want dat kan ik beter direct en op het juiste adres doen.

Goed doel.

Onze basisschool probeert geld binnen te halen voor nieuwe boeken. Dat doen ze via Tekenfund. Dat betekent dat kinderen allemaal een tekening hebben gemaakt en dat die geprint kan worden op een mok, placemat en andere meuk die niemand eigenlijk nodig heeft.

De kinderen zijn blij want ze krijgen gewoon een eigen webwinkel! En servies met hun tekening en naam erop! Stoerder kan toch niet?

De aankondiging was bijzonder. Een brief waarin stond dat de kinderen gaan tekenen voor een goed doel. Welk goed doel stond niet in die eerste brief, maar de kinderen waren al helemaal blij gemaakt. Op de één of andere manier werd ik hier wel alert van. Een goed doel steunen dat hoef je toch niet zo geheimzinnig aan te kondigen? Daar mag je best trots op zijn als je met je eigen inspanningen geld kunt maken.

Het goede doel is dus de eigen bibliotheek van de school. Het doel zou beter kunnen denk ik, want boeken horen gewoon bij de inventaris van de school. Ik begrijp dat de school geld nodig heeft als je kinderen lekker wilt laten lezen. Maar noem dat niet een goed doel.

Veilige actie

Ik heb moeite met deze actie. Op de begeleidende kaart waar de mooie tekening al op staat (het is écht dus! moeten we daardoor denken) worden ouders gepaaid in de eerste perfect geschreven marketingtekst: Onze school heeft bewust gekozen voor een creatieve fondsenwerfactie waarbij de verkoop via internet verloopt. De kinderen hoeven niet langs de deuren om artikelen van hun kunstwerkje te verkopen of met cash geld over straat. Klinkt goed he. Maar dat heeft niets met veiligheid te maken maar met geld. De producten worden natuurlijk pas gedrukt als er ook vraag naar is. En wat komt de school zo goed naar voren, wat een bewuste keus, wat hebben ze er over nagedacht!

Educatief verantwoord

En het is ook heel verantwoordelijk want de tekst gaat verder: Dankzij een innovatief computersysteem is deelnemen niet alleen heel veilig, maar ook leerzaam en kinderlijk eenvoudig. En op de website is te lezen dat deze actie speciaal bedacht is voor in de tekenles. Zieke kinderen zouden thuis hun tekening wel kunnen maken maar het is toch wel in de eerste plaats bedoeld voor in de tekenles. En vanwege het meemaken van het productieproces en het zien van de werking van vraag en aanbod is het ook een educatief verantwoorde actie. De leerlingen leren er iets van!

Lui en in control

Op de kaart is ook een berichtje speciaal voor de leerlingen. Hoe vet is dat?! Je hebt een eigen webwinkeltje waarin je je spulletjes verkoopt!(……….)Gaaf en natuurlijk super makkelijk; niet meer overal aanbellen, lijsten invullen of met geld over straat. Jij ziet precies wie je winkel heeft bezocht, wat er in je klas al verkocht is en wie jouw kopers zijn. Allemaal gewoon vanuit je luie stoel. En zelfs wanneer je slaapt, is je winkel gewoon open!

Nou, wat wil je nog meer. Vanuit je luie stoel en zelfs vanuit je bed kan je geld maken. Kan je anderen in de gaten houden en kijken wie het meest succesvol is in zijn winkeltje.

Lui voor de docenten want zij hoeven ook niets te doen. Behalve de briefjes uitdelen en straks de producten verdelen.

Bedrog

Het winkeltje waar je zelf geen moer voor hoeft te doen behalve een tekening maken en de gekochte producten afleveren bij de kopers. Zoveel mogelijk e-mailadressen intikken om uitnodigingen te versturen. Je winkel promoten op Facebook (en ja nu hebben ze al die volwassen mensen in hun marketingplannetje want kinderen hebben geen Facebookpagina, sterker nog, ze mogen geen Facebookpagina tot ze 13 jaar oud zijn.)en Twitter.

Er is geen winkeltje want er is geen voorraad. De producten worden uiteraard op vraag gemaakt.

Wat leer je kinderen hiermee?

  • dat het normaal is om hebberig te zijn
  • dat het normaal is om de beste te willen zijn
  • dat hun kunstwerken zó geweldig zijn dat iedereen daar iets van wil hebben (het idolseffect, wat zing je prachtig kraai)
  • dat het heel gemakkelijk is om een goed doel te steunen, dat kan gewoon zonder inspanning en je kan een ander het werk laten doen.

Wat wij ze geleerd hebben

  • dat de school 2,50 krijgt als ik een broodtrommel koop met jouw tekening erop. Dus dan heb ik en al die andere mensen die zo’n ding kopen omdat ze jou anders zielig vinden een broodtrommel die we niet nodig hebben en daar betalen we 14  euro voor ongeveer.
  • dat we boeken een goed doel vinden maar dat er op dit moment eigenlijk wel betere doelen zijn om aan te geven. Wat dacht je van de vluchtelingenkinderen die straks ook naar school moeten?
  • dat we best bereid zijn om de school 5,00 euro te geven zonder de broodtrommel. Dat de school dan meer krijgt en wij minder kwijt zijn.
  • dat het steunen van een goed doel een fijn christelijk gebeuren is. Maar dat het pas echt steunen is als je iets geeft wat je daarna zelf mist. Dus of energie of geld. Spierpijn.

Aansteller?

Ben ik nu een aansteller? Zeker! Ben ik een zeurpiet? Zeker. Maar toch voelt het zo. Dit zijn gedachten over de dingen die zomaar gebeuren in je leven. Waar je geen invloed op lijkt te hebben terwijl we zelf verantwoordelijk zijn voor de opvoeding van onze kinderen. Ik wil bepalen welke waarden ze mee krijgen, school doet dat niet.

1 reactie

  1. eviegmg schreef:

    Dus je koopt een brooddoos van 14 euro en slechts 2.5 euro gaat naar de school? Misschien moeten ze daar wat meer focussen op wiskunde en economie in plaats van tekenen?

    Ik vind je geen aansteller, ik kan me helemaal vinden in je bezwaren.

    Onze school (katholieke school) laat ons vrijwillig meedoen met acties voor goede doelen en communiceert daar heel duidelijk over.

    Als sponsoractie organiseren zij een kerstmarkt. Zo verkopen ze bijvoorbeeld vergemaakte popcorn, hotdogs, soep, chocolademelk…
    Het enige bezwaar dat ik heb ik de jenevertent. Allemaal zuipen en dan met de kinderen in de auto naar huis…

    Like

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke Jonge Mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

