Home » Geloof en kerk » Prijs je dan de Heer?

Prijs je dan de Heer?

Pas zat ik in een christelijke bijeenkomst en we zongen liederen. De leider van de avond vond dat we de Heer geprezen hadden. Ik zag handen omhoog gaan. Maar ik had de Heer niet geprezen.

Misschien neem ik taal te serieus. Ik vind het vervelend als aanwijzingen bijvoorbeeld niet kloppen. Print hier uw tijdelijke klantenpas bijvoorbeeld vind ik zo’n hoopgevende zin als je je pas vergeten bent. Maar die printer is nergens te bekennen. Wel een computer waar je je tijdelijke pas kan aanvragen en naar je huis kan laten sturen. Alsof je daar dan nog wat aan hebt. Verder is de IKEA wel aardig praktisch. Maar die zin klopt gewoon niet. Dat vind ik naar.

20160212_081141

Of deze dan: vanaf heden fietsen parkeren op P+R. Als dat heden gister was dan neemt niemand het serieus. Maar heden is altijd vandaag. Want anders had je er gisteren of morgen neer moeten zetten. En haal dat bord dan ook weg als het heden voorbij is. Bij de weg, op hoeveel fietsen fiets jij?

Nou ja, zo lees ik dus ook liederen en psalmen. Pas zag ik de handen omhoog gaan bij een vertellend lied. Gewoon omdat de muziek dat veroorzaakte, het lag niet aan de tekst. Als je de tekst tot je zou laten doordringen zou je netjes op je stoel zijn blijven zitten of misschien zelfs door de grond willen zakken. Gewoonte getrouw gingen de handen omhoog omdat de muziek aanzwelde, dramatischer werd. Pam pam pammerdepam zei de drum en hoppetee daar gingen de handen.

Opwekking 733 is een beetje zo’n lied. Best een heel mooi lied. Echt waar. Maar je prijst er God niet mee. Je roept je ziel op om altijd te blijven zingen. Niets mis mee. En je vraagt God: laat mij toch zingen als de avond valt.

Een klein zinnetje zou lofprijzing kunnen zijn: Heer, vol geduld toont U ons Uw liefde. Uw Naam is groot en Uw hart is zacht.

Maar wees eerlijk, wanneer doe je je handen omhoog bij dit lied? Bij het refrein dat zo klinkt toch zeker:

Loof de Heer, o mijn ziel.
O mijn ziel, prijs nu zijn heilige Naam.
Met meer passie dan ooit;
o mijn ziel, verheerlijk zijn heilige Naam.

Als je de tekst goed leest zing je tegen je eigen ziel. Je roept hem op om de Heer te loven. En daarmee doe je het nog niet. Eigenlijk. In feite. Zeg maar. Maar wel fijn dat je het zou willen. En dat je vast je handen omhoog doet. En misschien is God niet zo vervelend met taal als ik en vindt Hij het prachtig.  En opwekking 731 dan:

Heer ik hou van U. Meer dan de sterren van de hemel. Meer dan het water van de zee. Meer dan ik u zeggen kan.

Flauw misschien? Maar gelukkig weet God wat we bedoelen. Ik hou van u, meer dan de sterren van de hemel …..van u houden? Meer dan het water van de zee …..van u houdt? Of : ik hou van u meer dan er sterren aan de hemel zijn? Ik hou van u meer dan er water in de zee stroomt? Is het een kinderliedje dan? Hou je van mij? Ja wel honderd!

Of slaat het gewoon nergens op. Het vervolg is ook discutabel: Halleluja Adonai. Ofwel: prijs de Heer, Heer. Dan roepen we zelfs de Heer op om zichzelf te prijzen. Raar maar waar volgens mij. Overigens is de naam Adonai de meest eerbiedige naam voor onze God waardoor het niet goed past in een lied over ‘ik hou van u’.

Nou ja, dat dus.

En ik hou van zingen. Ik hou van opwekking. Ik hou van psalmen die rechtstreeks aan God gericht zijn, de verhalende mogen we overslaan wat mij betreft. Het lied hieronder is voor mij zo’n voorbeeld van rechtstreeks bidden, aanbidden. En opwekking 616, en o er zijn er gelukkig heel erg veel.

8 reacties

  1. Marc Volgers schreef:

    Het is wel grappig dat ik dit stukje voorbij zie komen als ik een lijst met Opwekkingsliederen voor ons repertoire aan het doornemen ben. En… ik kom nu bij 733 ;-). Sterke melodie, goed zingbaar (daar ontbreekt het nog wel eens aan!) en ja… dat ‘o mijn ziel’…. Volgens mij is dat redelijk een typisch gospel-dingetje. Ik denk dat je het poetisch moet zien, maar ik snap je punt wel. Overigens vind ik dit juist een heel goed lied om mee te aanbidden. Tekst is redelijk in balans (ook nog wat aandacht voor pijn).

    Like

  2. Ariëlla schreef:

    Ik wordt door je stukje geraakt.

    Like

  3. Denker in het Donker schreef:

    Als taalpurist word ik wel vrolijk van deze blog :-). Ik moet gelijk denken aan Opwekking 719 (Onbeschrijfelijk), met zinsnedes als:
    “Elke kleur, elke geur, al wat leeft en beweegt; al wat adem heeft zingt”
    of
    “Wie verbergt haar (= de zon) en brengt ons verkoeling bij nacht?”

    Die kan ik dan ook niet meer serieus meezingen…

    Misschien off topic, maar een praktisch puntje over IKEA. Daar staat niet “Print hier uw tijdelijke klantenpas”, maar “Print hier jouw tijdelijke klantenpas”. Klanten tutoyeren hebben ze daar uitgevonden :-).

    Like

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke Jonge Mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

