Home » Geloof en kerk » Crucifix of niet?

Crucifix of niet?

Wat vind jij: wel een crucifix? Of niet een crucifix? Een kruisje om je nek met Jezus er aan of juist niet? Ik heb daar zelf een poos over nagedacht en vandaag kwamen die gedachten weer naar boven toen ik in de kerk zat. De dominee was namelijk zelf op zoek geweest naar een crucifix en kwam eigenlijk op hetzelfde uit als wat ik ook ooit gedacht heb. En ik kreeg nieuwe gedachten over het avondmaal.

Liever geen crucifix

kruisjeDe dominee had de crucifix niet kunnen kopen omdat de protestanten hier op de Veluwe niet zo gek zijn op die dingen. Protestanten geloven immers dat Jezus niet alleen aan het kruis gestorven is, maar dat Hij ook de dood heeft overwonnen als de Zoon van God. Hij is uit de dood opgestaan, het graf ging open. Het kruis staat bij protestanten niet voor de marteling maar voor de vergeving en de verzoening. Het martelaarschap past niet zo in onze cultuur. En daarbij: is het geen beeldenverering, zo’n Jezus aan een kruisje om je nek of aan de muur? Mag je Jezus eigenlijk wel afbeelden?

Juist wel een crucifix

Een poos geleden haalde een collega van mij tijdens de weekopening Lucas 22 aan. Hij benadrukte dat Jezus er naar had uitgezien om het Pascha nog met de discipelen te vieren voordat hij zou sterven. Hij had de maaltijd waarschijnlijk in het geheim goed voorbereid. Hij stuurde de discipelen op weg om de kamer in gereedheid te brengen. Ze zouden een man met een waterkruik op zijn schouders tegenkomen die hen naar de juiste plek zou brengen. In die tijd droegen vooral de vrouwen de kruiken en misschien was het dus echt een afgesproken teken. Jezus had de plek die hij gehuurd had geheim gehouden voor zijn discipelen. Anders was het voor Judas misschien te gemakkelijk geweest om hem over te leveren aan de vijand. En Jezus wilde gewoon crusifixnog dat Pascha vieren met zijn discipelen. Hij wilde hen vertellen dat ze in het vervolg aan Hem moesten denken als ze het brood zouden breken en de wijn zouden drinken.

Jezus heeft daar niet een nieuw gebruik ingesteld, zo praten wij er vaak over: de instelling van het avondmaal. Nee, hij gaf een nieuwe betekenis aan het Pascha. Een normale maaltijd kreeg een bijzondere lading. Denk aan mij als jullie het brood eten. Denk aan mij zoals ik dit brood eet? Zoals ik wonderen deed? Nee, denk als je dit brood eet aan mij! Zoals ik aan het kruis hing! Zoals ik geleden heb voor jou! Zoals ik de weg heb vrijgemaakt voor jou! Jou weer toegang heb gegeven tot de Vader.

Denk niet meer aan de vlucht uit Egypte zoals jullie normaal deden tijdens het Pascha. Maar denk aan de weg die ik ben gegaan voor jullie. Mooi dus om naar een crucifix te kijken.

De dominee kwam eigenlijk bij dezelfde ‘gedachtenis’ uit: het offer was voor ons! Jezus hield van ons (Valentijnsdag vandaag) en daarom is Hij de weg gegaan die de vader had uitgestippeld. Daarom hing Hij aan het kruis. En misschien is het wel erg als we dat kruis alleen leeg om ons nek willen hangen. De dood van Jezus moeten we niet vergeten immers.

Hij kon het alleen

Tijdens de preek gaan mijn gedachten altijd alle kanten op. En ik verbond alles weer met mijn gedachten over het plaatsvervangend offer van Jezus zoals ik schreef in dit blog.  Was het plaatsvervangend? Of was Jezus gewoon de eerste en de enige die helemaal naar Gods wil kon leven? Hoe dan ook, Jezus hing aan het kruis. Het slechtste moment van zijn leven. Het beste moment van ons leven. Hij was daar alleen! Tussen God en mensen verheven. Leiden in het lijden. Wat een God toch:

  1. wij mochten leven met God, Hij zag dat alles goed was
  2. wij wisten van goed en kwaad dus moesten wij uit de tuin zodat deze situatie niet voor eeuwig zou duren (stel dat we ook van de boom van het leven zouden eten)
  3. God ging met ons op pad. Hij liet regelmatig van zich horen zodat het volk Israël weer even werd bijgestuurd: die kant op, richting Bethlehem, richting Golgotha.
  4. Jezus kwam op aarde wonen om helemaal mens te zijn. Hij werd verzocht door de duivel en Hij leerde ons te leven in Gods koninkrijk op aarde: niet alleen van brood zal je leven, maar van Gods woord. Nee, je hoeft niet de beste te willen zijn in deze wereld: als je zijn kind bent dan is dat je identiteit. Nee, je hoeft God niet te verzoeken door van de rots te springen en te kijken of de engelen je echt komen redden: nee, weten dat God je steeds draagt en steeds gedragen heeft is genoeg. Satan kunnen we daarmee al wegjagen laat Jezus zien.
  5. Jezus liet ons zien hoe wij kunnen leven in Zijn koninkrijk. God was in het OT constant bij zijn volk. Hij leidde hen, hij was bij hen. En soms dacht iemand ineens: met mijn God spring ik over muren. (psalm 18;30). Maar Satan is de heerser van de aarde en het lukte de mens niet om de wil van God te blijven doen. Er was verlossing nodig! God is machtiger dan satan. Er is niets wat Hij niet kan doen. Klap klap. De mens kon nooit zonder Gods bescherming.
  6. God de Vader liet zijn Zoon alleen: Mijn God, waarom verlaat u mij? Satan kon zich helemaal botvieren op Jezus. Want alleen Hij kon dat aan! Hij was helemaal mens maar Hij leefde in Gods koninkrijk op aarde. Jezus kon tot het einde toe Gods wil doen. En daarom stierf Hij. En dat was goddelijk, want hij liet niet het leven. Nee, hij gaf zijn leven en stierf.
  7. De dood is overwonnen en daarom gaf Jezus ons het Leven. Jezus beloofde zijn discipelen tijdens zijn vertrek dat Hij hen niet alleen zou laten. De Heilige Geest kwam namelijk zijn plaats innemen. En nu lopen we niet meer aan het handje van Jezus maar kunnen we wandelen in de Geest van Gods Koninkrijk.

En dan 8 en de rest; houd deze maaltijd steeds om aan mij te blijven denken. Die collega zei tijdens de weekopening: iedere leider krijgt een standbeeld of zorgt er voor dat hij niet vergeten wordt. Maar Jezus zegt alleen; denk aan mij. Dienend tot het einde. De dominee zei: mooi toch, zo’n crucifix!

En zo kreeg ik vandaag een kleine invulling van de vraag die ik stelde in een vorig blog over het avondmaal. Ik heb vaak een naar gevoel bij het Avondmaal. Alsof het een toneelstukje is. Vandaag vond ik het mooi. Het was een gedachtenis. De preek over de crucifix kan je binnenkort denk ik hier wel lezen.

ik kan mij voorstellen dat mijn gedachten in de opsomming hierboven misschien heel snel voor je gaan. Ik ben een snelle denker. Misschien zou ik er 7 blogs over kunnen schrijven. Geef jij aan waar je mijn gedachten over lezen wilt als ze voor jou te snel gingen?

Advertenties

8 reacties

  1. Marianne schreef:

    Mooi stuk! Nodigt uit om nog een keer rustig na te lezen en te overdenken. Ik vind Avondmaal vieren vaak moeilijk; misschien helpt wat jij schrijft me weer een ‘stuk verder’. Wij hebben een groot kruis in onze woonkamer hangen en ik houd ervan. Ben ook nog steeds op zoek naar een kruis om om mijn hals te dragen. Eigenlijk heb ik dat verlangen sinds mijn oma stierf. Zij droeg altijd een (vrij opvallend) kruis om haar nek en is er ook mee begraven. Wat mij zo trof was de foto van haar die voor de rouwsamenkomst op de beamer gepresenteerd werd. Dat kruis viel zó op! Ik vond het zo’n mooi getuigenis en ook zo’n troost. Te weten dat mijn oma uit dat geloof geleefd had. En te beseffen dat je ten diepste niet meer nodig hebt dan Jezus – en die gekruisigd.
    Dank voor je woorden en de link!

    Like

  2. Ariëlla schreef:

    Heel mooi geschreven. En net als Marianne, ik wil het nog eens rustig overlezen. Dus print ik het straks uit. Ik heb een gouden kruisje maar ik draag het niet vaak meer. Ik zie Jezus niet alleen als de gekruisigde maar ook als degene die naast mij in de kerkbank zit. Of die hier aanwezig is in mijn woonkamer terwijl ik mijn reactie typ.

    http://begrijpenwatjeleest.blogspot.nl/

    Like

  3. M schreef:

    Tja. .. een tastbaar kruis is voor mij geen optie. Heb daar ook geen behoefte aan. Maar er over denken doe ik des te meer. .

    Wat mij betreft mag je er nog wel een berichtje over schrijven. ..
    Ik ben het met de andere twee eens: lezen, herlezen, kauwen en nadenken. …

    Like

  4. Chiel Voerman schreef:

    Ik zal eens kijken op een rustig moment.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke jonge mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

%d bloggers liken dit: