Home » Geloof en kerk » Mozes, die grapjas

Mozes, die grapjas

mozes is een grapjasWat een grapjas, die Mozes! Tenminste, in de bijbel in de gewone taal lijkt hij een flinke grapjas te zijn.

Na de negende straf lijkt het erop dat de Farao de Israëlieten laat gaan. Er waren negen straffen voor nodig om de Farao aan het idee te laten wennen dat hij de Israëlieten kwijt zou raken. Eerst mochten alleen de mannen weg, daarna de mannen en de vrouwen. En nu mannen, vrouwen en kinderen.

In de nieuwe Bijbel in de Gewone taal staat dit er in Exodus 10:24:

Toen liet de farao Mozes bij zich komen. Hij zei: “gaan jullie de Heer maar vereren. Jullie kinderen mogen mee, maar jullie schapen, geiten en koeien moeten hier blijven’. Maar Mozes zei: Wilt u ons dan dieren van uzelf meegeven om te offeren aan de Heer, onze God? Nee, onze eigen dieren moeten mee voor de offers. Alle dieren, want we weten pas welke dieren we nodig hebben als we daar zijn’.

De dieren mogen nog niet mee. Logisch, want de farao is bij plaag vijf veel vee kwijt geraakt. Al het vee is hij kwijt geraakt staat in veel bijbel vertalingen.  Hij zal het vee goed kunnen gebruiken waarschijnlijk. En Mozes geeft geen duimbreed toe; het vee moet gewoon mee, want we moeten offeren. En dan komt de grap ‘Of wilt u soms vee meegeven om te offeren’.  Je hebt niets meer Farao. Niets en je raakt nog meer kwijt. Haha, wilde je zelf wat meegeven soms? Heb je nu nog niet door dat God echt bestaat en dat er zoiets is als ‘wie niet voor mij is is tegen mij’?

Ik zag er de lol wel van in eigenlijk. Je hebt een lekke band en iemand zegt tegen je: wil je er soms zelf heen fietsen? Zoiets.

Cynisch. Wilde je delen van dat wat je niet meer hebt?

Maar helaas is Mozes geen grapjas

Zo jammer. Ik denk heel vaak dat ik iets leuks heb ontdekt in de bijbel. Of ik denk dat ik iets ineens begrijp omdat het anders binnenkomt.  Dat mijn verstand eindelijk verlicht wordt, daar is de Heilige Geest immers voor?
Maar helaas is er dan altijd weer zo’n studiebol geweest die heeft uitgeplozen wat het in het echt zou kunnen betekenen.
De studiebijbel verpest mijn lol deze keer. Zo zou ‘al het vee’ ook kunnen betekenen ‘heel wat van het vee’. Of het zou kunnen gaan om alleen het vee in het veld, bijvoorbeeld in de uiterwaarden van de Nijl. En Egypte was een rijke staat die ook vee importeerde en exporteerde. Kamelen bijvoorbeeld. Dus misschien was ook deze plaag maar een tijdelijk probleem; het vee tekort was zo weer aangevuld en er lag waarschijnlijk nog genoeg in de vriezer.
En nog iets wat mijn lol verpest is dat Mozes hier misschien gebruik maakt van een gangbare onderhandelingsstrategie. De farao zou zijn gezicht kunnen redden op deze manier. Wilt u ons dan zelf wat meegeven? Nee, ga maar! Verdwijn uit mijn ogen!

Jammer, Mozes was geen grapjas. Past ook niet bij hem. Want hij was eeONDERWEG MET MOZESn bangerd toch? Zijn gedrag lijkt steeds meer uit woede en angst voort te komen dan uit liefde en hoop.

En toch, wie weet klopt het gewoon wel. Als de bijbel in de gewone taal weer dichter bij de bedoeling van de teksten zit, dan klopt het misschien wel. Als het brave en het ‘dit zijn we gewend’ er af wordt geroomd dan maakt Mozes hier misschien een dikke vette grap. Want waarom stuurt Farao Mozes dan zo stevig weg?Er is wel een snaar geraakt denk ik.

Wat denk jij? Was Mozes een grapjas?

 

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke jonge mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

