Home » Leven, werken, hulpverlening » Hoogbegaafd ofzo

Hoogbegaafd ofzo

human-697471_640Op mijn andere blog schreef ik even en kleine column over een student die ik was tegengekomen.
Of eigenlijk, de jongeren die ik steeds tegenkom en die meerbegaafd/hoogbegaafd lijken te zijn.

Hier onder geef ik straks de link naar dat blog want anders ben ik je hier kwijt natuurlijk.

Veel jongeren voelen zich onbegrepen door docenten en begeleiders. Gesprekken worden wel gevoerd maar er komt niets uit. De docent voelt zich ongemakkelijk en de jongere voelt zich eenzaam, anders, raar en totaal overbodig.

Ouders van hoogbegaafde kinderen

Nu weet ik dat dit blog door veel ouders gelezen wordt. Helaas zijn er nog weinig jongeren in mijn gevolg op dit blog. Wie weet kan daar wat aan gedaan worden. (dacht stel mij eens passief op). Ouders die hun opvoeding serieus nemen en hun kinderen tot hun recht willen laten komen. Ik krijg soms mooie reacties op mijn blogs, niet alles is geschikt om ook te tonen onderaan een artikel. Privacy is best een groot goed en mensen schrijven soms van alles als hun hart geraakt is.

Maar wat ik schrijven wilde, is dat jij misschien wel een ouder bent van een kind dat niet vooruit lijkt te komen? Dat het bloed onder de nagels bij docenten vandaan haalt? Zo’n kind dat thuis prima functioneert maar op school verveelt uit het raam kijkt? Zo’n jongere die altijd een weerwoord heeft en waarbij je voelt: dit is anders dan een gewone puber.

Zo’n kind die intelligent uit de hoek kan komen maar slecht scoort op repetities en iets beter op so’s. Zo één die liever spijbelt dan in de les zit. ( o, sorry, wist je dat niet?)

Heeft jouw kind de laatste waarschuwing gehad?

Heeft jouw kind de laatste waarschuwing gehad misschien? Dan heb je vast ook het moment bereikt dat Google je beste vriend is geworden. Dat het CJG je niet kon helpen. Dat de huisarts zegt: ja, rust maar eens uit.

Mag ik eens met je grote zoon of dochter praten? Eerlijk is eerlijk, ik ben beter met jongens. Maar meisjes die slim zijn kan ik ook wel aan.

Ik gun hem zo’n grote mensen gesprek. Duidelijk, kritisch en out of the box. Uit de comfortzone en vanuit begrip terug naar de verbinding met jou als ouder en met de docenten. Kijk even hier, doen hoor.

Christelijke blik op hoogbegaafdheid

Wat ik dus eigenlijk wilde schrijven na dat stuk over ‘Google je beste vriend’ was dat je nu waarschijnlijk ook ontmoedigd bent geraakt. Veel mensen die coach zijn van HSP of van meerbegaafden gaan de foute spirituele kant op. Dat is best logisch omdat deze mensen  geestelijke en spirituele antennes hebben. Vanuit de opluchting dat ze zichzelf eindelijk begrijpen willen ze ook anderen helpen zich te begrijpen. Maar ze komen helaas uit in de esoterische wereld, in de werkelijkheid die niet bestaat (nlp) en in andere gedachten. Rust zoeken ze in Yoga en Spirituele Mindfullness omdat een hoogbegaafd hoofd zo graag rust heeft op zijn tijd.

En dat is jammer, daar ben je niet mee geholpen. Want je kritische hoogbegaafde kind is al zo kritisch op God en op de kerk.

Wijs je kind op mij

Nou, dat is bijna een gebiedende wijs. Maar ik gun het ze. Ik merk dat ik goed kan praten met jongeren die geen motivatie meer hebben, die denken dat ze gek zijn. Die voor arrogant worden uitgemaakt omdat ze het altijd beter weten. Die daardoor een grote faalangst en perfectionisme hebben ontwikkeld.

Laat ze gewoon eens even mijn blogs bekijken op www.stukverder.nl, de website van mijn praktijk voor jongerencoaching. Zo nuchtere kijk vind je niet snel. (verkoop ik nu mijzelf? Ja, maar ik hoor het ook van anderen, dus het zal waar zijn).Laat ze maar eens contact opnemen via Facebook of @StukVerder. Whatsapp ook prima.

Na al die externe links hierboven ben je zeker al weg? Je hebt nog de link tegoed naar de column over hoogbegaafdheid. Daar was hij.

 

 

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke Jonge Mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

