Home » Geloof en kerk » Getuigen als christen

Getuigen als christen

Getuigen als christenVandaag mocht ik nadenken over Gods Koninkrijk en getuigen zijn. Getuigen als christen, het is het weekthema op de EH. Met de studenten heb ik tijdens de weekopening gekeken naar Johannes 6:”Dit wil mijn Vader: dat iedereen die de Zoon ziet en in hem gelooft, eeuwig leven heeft, en dat ik hen op de laatste dag zal opwekken uit de dood”.

Eerlijk is eerlijk, het werd wat ingegeven door de preek van gisterochtend. Ik zat te stoeien met het onderwerp. Want zo op het eerste gezicht heb ik niets met getuigen. Met zeepkistjes of bierkratjes waarop je klimt om je woord te brengen. Ongevraagd mensen ‘lastig vallen’ met het goede nieuws. Ik vind het zelf heel naar als ik op straat wordt aangesproken door evangelisten of krantenverkopers. Nee, getuigen als christen is niets voor mij.

Ik had heel wat verhalen in mijn hoofd gehad en verschillende opgeschreven. Alles weggegooid en God gezegd dat ik op zondag graag een antwoord wilde hebben: wat moet ik die studenten vertellen!?

Jezus laten zien

Nou, dit dus. Dat iedereen die de Zoon ziet eeuwig leven heeft. En dat wij door te getuigen mensen bij Jezus kunnen brengen. En dat Hij ze dan niet zal wegsturen, zo staat het in Johannes 6. Alle mensen die God gegeven heeft kunnen we bij Jezus brengen. God geeft ze dan opnieuw, zo lijkt het. Lees maar eens en zie het verschil in GEVEN en GEGEVEN. Nu en voltooid.

Hoe kunnen we Jezus laten zien? Niet de fout maken van de evangelisten die aanbellen en de huiseigenaar vertellen dat ze Jezus komen brengen. “Zet maar in de schuur”. Nee, we moeten Jezus laten zien. Mensen naar Jezus brengen in plaats van andersom. Hoe kunnen we dan getuigen zonder bierkratjes?

Zoals in Romeinen 12:9 staat. “Laat uw liefde oprecht zijn. Verafschuw het kwaad en wees het goede toegedaan. Heb elkaar lief met de innige liefde van broeders en zusters en acht de ander hoger dan jezelf. Laat uw enthousiasme niet bekoelen maar laat u aanvuren door de Geest en dien de Heer. Wees verheugd door de hoop die u hebt, wees standvastig wanneer u tegenspoed ondervind, en bid onophoudelijk. Bekommert u om de noden van de heiligen en wees gastvrij. Zegen u vervolgers. Zegen hen, vervloek hen niet. Wees blij met wie zich verblijdt, heb verdriet met wie verdriet heeft. Wees eensgezind; wees niet hoogmoedig,maar zet uzelf aan tot bescheidenheid.Ga niet af op uw eigen inzicht. Vergeld geen kwaad met kwaad, maar probeer voor alle mensen het goede te doen.” enz.

Getuigen als christen

Als we zo leven in Gods koninkrijk dan zijn we getuigen. Dan leven we in de geest van Jezus. Door de Geest van Jezus. Dan laten we Jezus zien in ons leven aan anderen.

Want zo’n hemel dat gunnen we toch iedereen? Getuigen op een bierkrat midden op de markt dat kunnen we niet allemaal. Maar Jezus laten zien aan anderen, dat kan toch iedereen.

 

3 reacties

  1. M schreef:

    Pff Chiel, je hebt een vast geloof!
    Maar wil je anderen oom bij Jezus brengen?
    Anderen die worstelen of de keuzes die ze maken wel de goede zijn?
    Die zo graag de routekaart willen lezen die God voor hen heeft uitgestippeld?
    Anderen die de hand van Jezus telkens weer loslaten?

    Like

  2. Chiel Voerman schreef:

    Hoi M 🙂
    Nou mijn geloof twijfelt ook wel eens hoor. Maar God blijft dezelfde gelukkig. Ik vind het zo bemoedigend dat in die bijbeltekst staat: …en ik zal ze niet wegsturen. Gewoon uit de eerste hand, van Jezus zelf horen we dat. Loslaten, vastpakken. Dat kan heel vaak gelukkig.

    Like

  3. […] roeping is te laten zien wie Jezus is. Door elkaar de voeten te wassen. Door de minste te willen zijn. Door niet zo aan jezelf te denken […]

    Like

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke Jonge Mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

