Home » Geloof en kerk » De juiste man op de juiste plek.

De juiste man op de juiste plek.

juiste man op de juiste plekEen poos geleden reed ik in de auto en hoorde ik de overdenking op Groot Nieuwsradio. De spreker, geen idee meer wie het was, zei: laten we bidden dat we vandaag weer de juiste man of vrouw mogen zijn op de juiste plek. Die uitspraak blijft steeds in mijn hoofd zitten. Zo simpel. En zo moeilijk.
De bijbel staat vol van voorbeelden van mensen die de juiste mens waren op de juiste plek. Mozes die net de berg Horeb op klimt met zijn schapen. En God was daar ook. Jozef zegt ook zelf dat het zo had moeten zijn, dat hij in de put gegooid werd. Zodat hij zijn vader en broers kon redden van de hongersnood.

En Jezus is natuurlijk steeds de juiste man op de juiste plek.
Zaterdag stond een verhaal in de krant over twijfelaars in de kerk. Zacheüs wordt daarin ook opgevoerd als een rand kerkelijke, een uitgespuugde man waarover Jezus zich ontfermd. De schrijfster in de krant bidt ons allemaal Zacheüssen toe. Mensen die we de helpende hand kunnen reiken en er bij kunnen trekken. Mensen voor wie we de juiste man op de juiste plek zijn.
Jezus was voor Zacheüs de juiste man op de juiste plek. Maar andersom ook. Zacheüs was ook de juiste man op de juiste plek. Hij zat precies op de juiste plek waar Jezus Hem kon aanspreken en iedereen zag dat Jezus die kleine man belangrijk vond.
De dode jongeling van Nain was ook de juiste man op de juiste plek. Petrus was steeds de juiste man op de juiste plek zodat namelijk Jezus kon laten zien wie Hij was.
Jozef zegt tegen zijn broers dat ze zich niet schuldig hoeven te voelen. Want het was Gods wil dat hij in de put terecht kwam. Om hen van de hongersnood te redden.
De vraag naar Gods leiding in ons leven kan groot worden. Te groot misschien.
Is het niet gewoon de bedoeling dat we leven op de plek waar we zijn? En dat we op die plekken waar we zijn steeds de juiste man zijn? Met onze talenten, gaven en moeilijkheden maakt God ons de juiste man of vrouw om die ander tegen te komen. Die in de put zit. Of in een boom. Zodat duidelijk wordt hoe groot God is.
Het lijkt mij dus belangrijk om uit te zoeken wie je bent. Wat je kan. Want zo weet je zelf ook waar je op de juiste plek bent zodat God je daar kan gebruiken.
3 reacties

  1. […] En daarbij geldt denk ik ook nog: Gods weg is niet per se alleen goed voor jou of mij. Doordat jij Gods weg gaat komt een ander jou tegen op die weg. Voor die ander kan het heel goed zijn dat jij daar op dat moment was ook al zie je er zelf het nut niet zo van in. Zie mijn blog over ‘de juiste man op de juiste plaats‘. […]

    Like

  2. […] God heeft een plan met mijn leven en ik geloof dat Gods weg met mij heel fout kan voelen maar toch de goede kan zijn. Want God kijkt naar het totaalplaatje. Gods weg met jouw leven is niet per se alleen goed voor jou of mij. Doordat jij Gods weg gaat komt een ander jou tegen op die weg. Voor die ander kan het heel goed zijn dat jij daar op dat moment was ook al zie je er zelf het nut niet zo van in. Zie mijn blog over ‘de juiste man op de juiste plaats‘. […]

    Like

  3. […] ‘de juiste man op de juiste plaats’. Daar geloof ik in en daar schreef ik ook een keer een blog […]

    Like

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke Jonge Mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

