Home » #bloghop » Overgave

Overgave

Overgave aan GodDe #bloghop van deze maand heeft als thema Overgave. Wat is het toch een vreselijk onhandig woord. Voor mij staat het woord overgave in het rijtje van ‘genade’ en ‘liefde’. Wat bedoelen we er eigenlijk mee. Voor mij zijn het uitgekauwde en tegelijk onderschatte woorden. Alle betekenissen van het woord overgeven, het werkwoord dat bij Overgave hoort, zeggen iets over ons leven met God. In mijn eigen leven en in dat van de studenten die ik regelmatig tegenkom merk ik dat het moeilijk is om je over te geven aan God. En deels komt dat denk ik door al die verschillende betekenissen. De opdracht tot overgave wordt er zo groot van. Zo alles omvattend. En tegelijk nietszeggend waardoor we niet meer in beweging komen.

Capituleren
We geven ons gewonnen. We redden het zelf niet. We hebben God nodig om te kunnen leven. Hij heeft ons gemaakt en Hem behoren we toe.

Overdragen
Ons leven behoort ons niet meer toe als we met God leven. Doordat we met God willen leven geven we ons leven aan Hem. We dragen het aan Hem over: neem mijn leven, laat het Heer toegewijd zijn aan uw eer.

Aanreiken
We willen ons leven met God ook aanreiken aan andere mensen. Kijk, kom, ga met ons en doe als wij!

Braken
Dat wat niet meer bij ons hoort spugen we uit. Meer nog dan dat, we keren onze binnenste om en gooien de bagger er uit. Reinig mij als Hysop.

Overlaten
Niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. Daarom wil ik het aan God overlaten wat er gebeurt in mijn leven. He’s got the whole world in his hand immers.

Waarom is overgave zo moeilijk

Als je bovenstaande betekenissen van overgeven bekijkt dan zijn de gevolgen van overgave heel mooi. Het zou zomaar rust kunnen geven. En vrede. En blijdschap. En overwinning. En toch is het zo lastig om ons over te geven.

Zou het komen doordat we God niet meer vertrouwen? Anders dan alle andere wezens heeft de mens een ziel en een verantwoordelijkheid; het was de bedoeling dat we een verlangen zouden hebben om steeds dichter bij Hem te komen. Eva zondigde waarschijnlijk omdat ze niet voldoende op God vertrouwde. Ze leek na de opmerkingen van de slang te twijfelen aan de goede bedoelingen van God. Adam zondigde ook door er niet op te vertrouwen dat God een passende oplossing zou hebben op het dillema dat was ontstaan daar in de tuin. En zit dat ook in ons allemaal? Dat we eigenlijk denken dat God niet het goede met ons voorheeft? (Larry Crabb, Van Binnen uit,Navigator, 1996)

Sommigen lukt het wel

Jij kent vast ook van die mensen die hun vertrouwen op God stellen en zich helemaal overgegeven hebben aan Hem. En het gaat ze goed meestal. Ze leven hun leven met de Heer en zijn daar blij mee. Putten daar kracht uit. Daar kan je soms jaloers op zijn toch?

En juist omdat het deze mensen is gelukt zich over te geven, los te laten, te vertrouwen, moet het jou ook gaan lukken. Het kan blijkbaar. Dus kan jij het ook.

bloghopDit blog schreef ik in het kader van de #bloghop van de christelijke webloggers. De overige inzendingen kan je zien als je op het logo klikt.

Via deze link kom je op een pagina waar verschillende bijbelteksten staan over vertrouwen. Ga jij de uitdaging aan?

Wil je meer lezen over overgave en vertrouwen, probeer dan eens het boek van Arjan Plaisier of misschien is het een idee om het boek Van Binnenuit iemand kado te doen voor Sinterklaas?

 

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke jonge mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

