Home » Geloof en kerk » Is knorretje subassertief of dienstbaar

Is knorretje subassertief of dienstbaar

winnie-the-pooh-437940_640Vandaag keken mijn kinderen weer eens de video (ja er staat echt video) van Winnie de Poeh. Er is een huis voor Iejoor gevonden maar dat huis blijkt het huis van Knorretje te zijn. En Knorretje slikt eens en zegt dan dapper: het is nu het huis van Iejoor. Ja het is nu het huis van Iejoor.

Het raakt mij steeds weer.

Die bange angstige bijna neurotische Knor geeft zijn veilige plek weg aan iemand die het hard kan gebruiken. Aan iemand die mét een eigen huis al somber en neerslachtig is. Zo somber en neerslachtig dat je bijna niet merkt dat het hem nog iets doet als zijn huis weer eens is ingestort, opgegeten of weggewaaid.

En Winnie de Poeh heeft dan een briljant idee. Knorretje mag voorlopig bij hem wonen. Ze zijn toch vrienden. Zo logisch! Zo doe je dat als je vrienden bent. Daar hoef je amper over na te denken. Hier komt dus zelfs een beer op met zaagsel in zijn hoofd in plaats van hersens.

Het raakt mij. Wat raakt mij? Dat zo’n broos dapper schijterig varkentje gewoon slikt en over een grote angst heen stapt om een andere angst te omzeilen. En dat zo’n hersenloze beer van die enorme waarden weet te leven waar wij met hersens gedachten over maken. Ik moet het nog eens verder uitwerken. Het is iets met rechtvaardigheid, met liefde en jezelf bewust opzij kunnen zetten voor een ander. Maar ook iets met subassertiviteit, angst om voor je eigen huisje op te komen. Of is het gewoon dapper.

Het verhaal van Winnie de Poeh fascineert mij enorm. Er zijn planken vol managementboeken aan zijn filosofie gewijd. En ik haal Winnie vaak aan in mijn coaching of tijdens een tutoruur:

Het wat das makkelijk zat, maar het hoe zei Winnie de Poeh.

Op mijn boekenplank staat maar één boek over Winnie de Poeh. De Tao van poeh van benjamin Hof. Wel een prima boek om erbij te hebben. Al staan er meer waarheden in de bijbel.

Want dat is ook waar ik vandaag direct aan moest denken: Al vindt de mus een huis O Heer, psalm 84. In de basicbijbel staat: zelfs mussen en zwaluwen vinden dicht bij U een plek om te wonen. Gelukkig zijn de mensen die bij God wonen.


Het boek De Bijbel in gewone taal kan je hier kopen overigens. En boeken over management en Poeh hier.

6 reacties

  1. eviegmg schreef:

    Wat heb ik genoten van je blog! Ik ben een grote fan van Winnie de Poeh en ook een beetje om de redenen die jij hierboven beschreef. Er zit zovéél in die verhalen. (En ik hou absoluut niet van tv of films, maar voor Poeh ga ik lekker even zitten!)

    Like

  2. Marian schreef:

    Zou het nou niet gewoon zijn: actie – reactie?
    Of zoals mijn moeder mij vroeger vaak waarschuwde: je doet eerst en denkt dan pas. …
    Waar dan steevast achteraan kwam: denkt al eer gij doende zijt en doende denkt dan nog.
    De eerst de beste oplossing die voor handen was werd gelanceerd. Gewoon stukje naastenliefde die toch elk mens wel in zich heeft. ..
    Want voor vrienden maak je plaats, hoe dan ook. En heeft Christus ons niet zelf bevolen om onze naaste lief te hebben als pnszelf? .

    Like

  3. Jedidja schreef:

    Ik houd erg van Poeh! Dank je voor dit blogje.

    Like

  4. […] Dienen doet ook denken aan Martha en Maria. Dienen door te doen. Dienen door te luisteren. Als je moppert tijdens het dienen heet het geen dienen. Dan ben je subassertief en een slaaf van jezelf. Het verschil tussen subassertief zijn en dienen is denk ik heel erg klein. […]

    Like

  5. […] een blauw olifantje met roze kleertjes aan in mijn hoofd. (ik ben gek op Winney de Pooh, dat kan je hier […]

    Like

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke Jonge Mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

