Home » Geloof en kerk » Breng je dank aan de Heer!

Breng je dank aan de Heer!

Breng je dank aan de Heer, want het is vandaag dankdag! Elke eerste woensdag van november is het dankdag in Nederland. Een oud gebruik. Een mooi gebruik?

DankdagWelk plaatje staat jou het meest aan? Is het de foto van de gevouwen handen op de bijbel? Het plaatje staat voor mij voor de standaard devote dankdag. De echte, voor gewas en arbeid. Hier in Harderwijk zeggen ze voor gewas en visserij overigens.

 

breng je dank aan de heerOf is het het plaatje van de gevouwen handen van iemand die de eenzaamheid gezocht heeft en God dankt voor alles in zijn leven. Afgekloven nagels dus waarschijnlijk stress en onzekerheid in zijn leven. (of spannende boeken) Een rustige ingetogen dankbaarheid.

Dank God voor allesOf is het de stoere man die gebroken is. Die op zijn knieën is gezakt op de plek waar hij was. God danken is misschien voor hem een brug te ver. Bidden. Vragen. Zwijgen. Huilen.

Zo menselijk. Zo echt. Zo gebroken op zoek naar heelheid.

 

dankbaar voor het etenOf is het de foto met daarop het mandje. Gevuld uit de eigen tuin van iemand. Sla, tomaten, bieten, paprika’s. Neergezet als bewijs van Gods zorg voor mensen.  Het dagelijks werk levert geld op. Dankbaar werk. Ploeterend werk. Handen in de aarde of de neus in het zaagsel. Of de hersens krakend op zoek naar nieuwe oplossingen. Het hart kloppend voor de ander.

Deze dag op de Google plus pagina van iemand een ‘gesprek’ over dankbaarheid. Dat het best moeilijk kan zijn om dankbaar te zijn als het leven tegen zit. En het leven kan tegenzitten door het overlijden van iemand, door langdurige ziekten die het leven moeilijk maken, door werkeloosheid en te weinig inkomen.

Of met de blik op de wereld: waarom zoveel oorlog. Zoveel vluchtelingen. Zoveel aardbevingen en andere natuurrampen. Hoe kunnen we dankbaar zijn? Ons dankbaar voelen?

Ik houd zelf niet zo van dankdag op de kerkmanier. Het lijkt soms vooral een geschikt moment om mensen een schuldgevoel aan te praten. Want wat doe jij met alles wat je gekregen hebt? Houd je het voor jezelf of mag een ander ervan mee genieten? Het lijkt soms de beste avond om veel geld binnen te halen voor de kerk. De oogstcollecte wordt dat dan genoemd. Krijgt de kerk ook wat van jouw weelde? Het lijkt soms zo’n moment om flink te doen alsof we het zo goed hebben met elkaar: dank voor zoveel vrijwilligers, dank voor zoveel giften, voor een mooi gebouw, voor de wekelijkse erediensten (en dat het zelfs twee keer per zondag kan!).

Ik hou van het mandje met de tastbare dankbaarheid. Ik hou ervan om dankend te leven. Ik denk dat God blijer is met mensen die door hebben dat we leven omdat hij een plan met ons leven heeft. Dat Hij een verlangen heeft voor ons. Een leven in eeuwigheid. Dankbaarheid voor de dingen van God die we zien in ons leven. Dankbaarheid voor Gods Geest in ons zodat we stromen van levend water kunnen zijn. Delen aan anderen.

danken lege kerkMisschien is dat wel deze foto eigenlijk. Rust. Ik hou van rust. Dankbare rust.

Breng je dank aan de Heer!

 

 

4 reacties

  1. Ariella schreef:

    Ik houd van een leven vol dankzegging. Wilde wel dat ik zo veel meer dank kon uiten naar hem toe. Wilde wel dat ik volmaakt kon danken!

    Like

  2. Chiel Voerman schreef:

    Hoi Ariella, bedankt voor je reactie. Ja ik wilde ook wel dat ik dat volmaakt kon doen.Ik zou het liefste alles volmaakt doen eigenlijk. Maar ja, tot het zover is probeer ik dankend te leven. En ik hou ervan omdat het zoveel fijner is dan dankmomentjes. En dan klagen. Lukt niet altijd, maar ik hou er wel van.

    Like

  3. Yvonne schreef:

    Mooi stukje! Goed om stil te staan bij dankbaar zijn en dankbaarheid.

    Like

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke Jonge Mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

