Home » #bloghop » Een gebroken spiegel spiegelt nog.

Een gebroken spiegel spiegelt nog.

gebrokenheidAls hulpverlener en jongerencoach merk ik iedere dag de gebrokenheid die er is in de wereld. Gebrokenheid in gezinnen. Gebrokenheid in mensenlevens. Gebrokenheid in het leven van jongeren. En toch: een gebroken spiegel spiegelt nog!

Als christelijke coach geloof ik dat God de wereld goed geschapen heeft. Het was zijn bedoeling dat we met Hem zouden leven. We zijn dus eigenlijk bedoeld voor het paradijs. En zo zijn we dan ook gemaakt. En we zijn nu als planten die verplaatst zijn naar een verkeerde hoek in de tuin: we doen het hier niet zo goed. We hebben last van de kou, de warmte, het vocht of juist de droogte. De grond waarin we staan is verkeerd, onze vruchten komen niet naar boven.

En daarom doet het leven zo zeer. Daarom voelen we de gebrokenheid tot in ons binnenste. We kunnen er gewoon niet tegen!

Een poos geleden gebruikte ik tijdens de weekopening van de Evangelische Hogeschool (waar ik als tutor werk) het voorbeeld van Gideon die zo bijzonder reageerde op het onrecht in zijn leven. Hij was boos op God en riep Hem ter verantwoording toen de engel bij hem kwam omdat hij een opdracht voor hem had. “De Heer is met je, dappere held”, zei de Engel. Meestal schrikt iemand vreselijk als er ineens een engel voor zijn neus staat. Maar Gideon lijkt niet te schrikken. Hij roept iets als “o ja, is dat zo? Is God bij ons? Waarom sta ik hier dan in een wijnpers verstopt tarwe te dorsen?”.

Ik gebruikte dit bijbelstuk in de weekopening omdat we net de week ervoor alle levensverhalen van de studenten hadden aangehoord. Wat hebben sommige jongeren op deze jonge studenten leeftijd al veel meegemaakt! En wat een boosheid is er soms op God.

Het mooie van het verhaal van Gideon vind ik dat het ons toestemming lijkt te geven om ontevreden te zijn met onze situatie. Soms is de gebrokenheid onze eigen schuld. Soms is de gebrokenheid een afgeleide van het grote onrecht dat er in de wereld is gekomen. Maar het is goed om er ontevreden mee te zijn. Om er kwaad van te worden. Want het hoort ook gewoon niet zo. We zijn gemaakt voor een betere wereld.

En dan zegt God in onze ellende en gebrokenheid: Dappere held, de  Heer is met je! En zo is het vaak ook hè. Jongeren en ouderen gaan door met hun leven. Al eerder schreef ik over de ongelooflijke kiemkracht die ik bij jongeren zie. De Heer is mét je. Bij jou. Voor en achter en om je heen, zoals in psalm 139 zo mooi gezongen wordt. Of te wel: laat je maar vallen in deze gebrokenheid. Hij vangt je op.

Toen God ons maakte zei Hij: laat ons mensen die op ons lijken. Dat betekent dat wij een stukje van God op aarde mogen zien als wij in de spiegel kijken. Wij zijn Gods ‘evenbeeld’. Zijn ‘gelijkenis’. Soms voelen we ons niets waard en willen we eigenlijk het liefst zo snel mogelijk weg uit deze gebrokenheid. Maar kijk in de spiegel! Ook een gebroken spiegel spiegelt nog. Kijk en zeg: God is om mij heen! God is bij je, dappere strijder. Wij waren (in het paradijs) ongehoorzaam en nog steeds zijn we iedere dag ‘ongehoorzaam’ maar God weet hoe we zijn. Maar Hij weet ook hoe we bedoeld zijn.En, dat is het belangrijkste; hoe we straks worden!

Een goedkoop ‘je kunt het!’ in je gebrokenheid kan je eigenlijk niet horen. Maar ik noem je niet een goedkoop product maar een ervaring. Sta eens stil en laat God echt bij je binnen. En dan zal je merken: hij is bij mij.

Als ik nu aan het preken was zou ik zeggen: laten we samen bidden. Maar misschien kan jij alleen bidden nu je dit gelezen hebt. Misschien kan je nu niet bidden. Heb je deze site wel eens gezien? Ik heb hem pas ontdekt. Misschien helpt het je om te bidden. Iedere dag een gebed.

En wil je eens doorpraten? Kijk eens hier. Of hier.

bloghopDit blog heb ik geschreven in het kader van de bloghop van September. Deze keer is het thema ‘gebrokenheid’. Bedacht door Anton, de man van de prachtige foto’s op zijn blog God is in de stilte.

1 reactie

  1. […] over dankbaarheid. Dat het best moeilijk kan zijn om dankbaar te zijn als het leven tegen zit. En het leven kan tegenzitten door het overlijden van iemand, door langdurige ziekten die het leven moeilijk maken, door […]

    Like

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke Jonge Mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

