Home » Geloof en kerk » Bijbelse opvoedprincipes

Bijbelse opvoedprincipes

Vanochtend hoorde ik een preek die begon bij het bijbelboek Jona. De stelling van de dominee was dat Gods woord altijd uitwerking heeft hoe saai de preek ook is. Nou, het was aardig lachuh met deze dominee vanochtend. En toch had ik ruimte genoeg om ondertussen mijn gedachten de vrije loop te laten. Hier in Harderwijk spelen walvissen natuurlijk tot de verbeelding, maar mijn gedachten gingen een andere kant op. Ik ontdekte twee bijbelse opvoedprincipes.

Onterechte gevoelensbijbelse opvoedprincipes harderwijk, ermelo

Op de sociale academie heb ik geleerd dat je in een gesprek op zoek moet gaan naar de emotie van de ander. Hoe beleeft de ander het gesprek, hoe beleefde hij de gebeurtenis waarover hij vertelt. De emotie erkennen en er laten zijn. Nu ben ik een man en noem ik mijzelf nuchtere hulpverlener. Ben ik nuchter en ‘eerlijk’ opgevoed en heb ik een antenne voor onrecht en manipulatie. Dat zal ongetwijfeld meespelen. En zo zat ik ook op die sociale academie. Sommige gevoelens vond ik onterecht. Ik had het idee dat ik mensen verkeerd zou bevestigen als ik mee ging in de emotie die ze beleefden. Ik vind dat terug bij Jona. Jona is kwaad als God Ninevé niet op de kop zet. En God zegt niet ‘ik begrijp dat je boos bent’. Hij zegt: je boosheid is onterecht Jona! Je gedachten kloppen niet en dus de emotie die er aan hangt ook niet. Volgens mij is dit een bijbels opvoedprincipe. Onze kinderen moeten leren dat emoties voortkomen uit gedachten. En dat die gedachten soms niet kloppen. God zou op de SPH een dikke onvoldoende krijgen ben ik bang.

Straf hoeft niet altijd uitgevoerd te worden

contact met je kinderenJona moest van God gaan zeggen dat de stad over 40 dagen op de kop gezet zou worden. Maar de stad bekeerde zich en God had berouw de aangezegde straf. Als opvoeders moeten we consequent zijn. Als we een consequentie op bepaald gedrag hebben afgesproken moeten we die ook uitvoeren. Maar God laat ons hier zien dat je dat soms niet hoeft te doen. Als je kind echt verdriet heeft over zijn ‘zonde’ mag je zeggen: “Ik zie dat je er spijt van hebt, de straf gaat niet door”. En daarbij houd je zelf volledig de controle over de situatie (dat is wél belangrijk). We voeden immers op voor de toekomst? Niet voor het verleden of zelfs dit moment. We willen dat ze opgroeien tot fijne grote mensen die leven vanuit Gods waarden en normen. Daar horen vergeving en berouw bij. Bovendien, ze zijn niet onze vijanden zoals ik in mijn vorige blog schreef. Uit elke zin hierboven kan een blog ontstaan. Maar ik doe het even zo in de grote lijnen. Grote stappen, snel thuis. Heerlijk op deze mooie lente dag. Maar euh, hoe denk jij daar over? Vertel eens?

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke jonge mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

