Home » Leven, werken, hulpverlening » Contextueel huishouden

Contextueel huishouden

Contextuele therapie moet wel werken. Invloed van mijn voorouders is merkbaar in mijn huishouden. 

Deze maandagochtendcontextueel huishouden maak ik mijzelf nuttig en verenig ik het noodzakelijke met het vervelende. De badkamer en de toiletten moeten schoon gemaakt worden.  Het is zo fijn als het klaar is. (Toevallig was het vanochtend ook maandagochtend maar eigenlijk is dit een oud blog wat ik naar boven haal omdat mijn moeder er vanochtend erg om moest lachen).

Het liefst doe ik deze klus als er niemand thuis is zodat ik het op mijn eigen gekke mannenmanier kan doen.  De vrouwen die dit lezen weten dan vast direct wat ik bedoel. De mannen waarschijnlijk niet want die vinden het normaal.

Ik weet wél dat ik het op de gekke mannenmanier doe omdat mijn vrouw en ik pratend verkering hebben gekregen, pratend verkering hadden en pratend gingen trouwen. Als je allebei een pratend beroep hebt ga je automatisch overal over praten. Al maken we een wandeling door het bos, dan valt ons nog van alles op… in de ervaringen met andere mensen en met onszelf die we pas daarvoor hebben meegemaakt.

Terwijl ik mijn mouwen opstroop om aan de slag te gaan hoor ik een stem die zegt: “De deur hoort er ook bij”. Dat is niet de stem van mijn vrouw want die zal het werkelijk waar een rotzorg wezen. Zij zegt: “als we het allebei af en toe doen dan maken we vast twee keer in het jaar alles echt schoon.” Kijk dat is niet de reden waarom ik met haar ben getrouwd. Maar het is wel leuk.

De stem die zegt dat de deur er ook bij hoort is van mijn moeder. Best een goed idee van mijn moeder om mij daar iedere keer aan te herinneren. De onderste helft van de deur bedoelt ze dan. En de klink natuurlijk aan beide kanten. En daarna het lichtknopje. Maar dat zegt ze niet, want dat weet ik al.

Vanochtend moest ik lachen om de stem van mijn moeder. Uiteraard heb ik braaf eerst de onderste helft van de deur schoon gemaakt, maar ik lachte omdat ik weer aan het lezen ben over contextuele therapie. En ik besef mij dat de contextuele therapie wel móet werken omdat de invloed van je ouders zó vreselijk groot is in een mensenleven. En in ons huishouden.

En ik vraag mij ineens af hoeveel contextuele werkers er zijn en of het misschien haalbaar is allemaal op hetzelfde moment een Israëliër of Palestijn  af te zonderen en contextueel te bestoken. Want alleen dan zal het conflict worden opgelost. Niet zwart-wit denkende en wel pastoraal ingestelde theologen kunnen we ook inzetten denk ik.

Ik heb overigens een keer een scriptie geschreven over het aanleren van vaardigheden bij mensen met autisme. En dat ging over….het schoonmaken van het toilet. Staat nog ergens op een oude diskette. De deur heb ik met pijn in mijn hart niet in het stappenplan opgenomen. Want de deur is geen wc bleek tijdens de try-out. De tegeltjes wel.

In welke kleine dingen zie jij de invloed van je ouders?

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke Jonge Mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

