Home » Geloof en kerk » Hoe ervaar jij God? En: mist, de plek waar je zijn moet.

Hoe ervaar jij God? En: mist, de plek waar je zijn moet.

Wat zou jouw antwoord zijn op de vraag die ds Omvlee hier beantwoord? Best goed om eens over na te denken misschien. En om het te proberen te verwoorden. Hoe ervaar ik God?

Zelf merk ik God in de dingen die niet kloppen. Raar misschien. Mijn persoonlijkheid volgens verschillende testen is de Inspirator en mijn sterke kanten zijn maximaliseren en inspireren. En daarom valt mij zo vaak de dingen op die niet kloppen. Ongerechtigheid, oneerlijkheid, hebberigheid, manipulatie. Eigenlijk in al die dingen die zo duidelijk niet horen bij de vrucht van de Geest. In de dingen die niet kloppen heeft God misschien een taak voor mij. Misschien ook voor jou. Misschien dat God die daarom wat meer naar voren haalt?

En omdat ik geloof dat God mijn schepper en her-schepper is, dat er niets gebeurt buiten zijn oog om, dat Hij alles wat ik aan verkeerde keuzes maak kan inpassen in zijn uiteindelijke plan met mij ervaar ik God in de dingen die gebeuren. In de dingen die kloppen. Die passen bij hoe ik denk hoe het moet.

Dat kan ‘gevaarlijk’ zijn misschien. Maar ik geloof ook wat in de bijbel staat over Gods Geest in je binnenste. Een vernieuwd hart. En ‘niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij’. Dus ik durf wel af te gaan op wat ik denk dat moet. Omdat het van binnenuit komt.

Ik hou erg van het beeld van de wolkkolom. God gaat met zijn volk mee op reis. Het volk heeft geen idee waar het heen gaat. Gewoon ‘domweg’ achter die wolk aan. Omdat we als mensen nu eenmaal graag ergens achter aan lopen misschien? Soms komt zo’n wolk naar beneden en omsluit ons helemaal. Wij noemen dat dan mist en we hebben het idee dat we dan niets zien. Maar misschien hoeven we dan ook niets te zien. Want dan zijn we IN die wolk. Als die wolk God is, dan hebben we dan dus ons doel bereikt. Zijn we precies waar we wezen moeten. En zien we niet meer welk plan er is, welke richting we op moeten. Omdat God ons leidt.

Zo heet God ook hè: ik ben. Hij heet niet: ik ben onderweg daar naar toe. Of: ik ben zo aan het worden. Ik ben. Hij is. Wij Zijn. Christenen hebben zo vaak het idee dat we ergens naar onderweg moeten, iets moeten doen, iets op ons ‘hart’ moeten krijgen, etc.

Eigenlijk twee onderwerpen zo hè, maar ja. Het zal ergens bij elkaar passen. En zo merk ik gelijk dat mijn ervaring van God is: er zijn en met Hem mee. Soms ervaar ik niets maar omdat ik weet dat hij voor mij zorgt weet ik dat we op de goede plek zijn.

Rust.

Advertenties

4 reacties

  1. Anton Verweij schreef:

    Ik geloof dat God in de stilte is. En heb daar een heel weblog aan gewijd. Lastig samenvatten in een paar woorden, maar zo ervaar ik het vaak wel. In de natuur, de grootsheid, de ruimte, het zwijgen, de wind, de wolken, mijn hart, diep van binnen. Het ruisen van de regen, de golven van de zee, de sterrenhemel. Maar natuurlijk ook in de ontmoeting met andere mensen, een woord van waarde, een gesprek van hart tot hart, samen bidden …

    Like

  2. Jedidja schreef:

    Hoe ervaar ik God? Eigenlijk kan je de vraag ook omdraaien. Hoe ervaart Hij mij? Als ik de video afluister is het eigenlijk maar vlak. Wat deze dominee zegt, zo’n relatie zou ik ook met Allah kunnen hebben. Of met God zonder Jezus.

    Hoe ervaart God mij? Als ik geen tijd neem om bij Hem te komen. Als ik Zijn liefdesbrief ( Bijbel) niet lees en onderzoek. Als mijn hart niet communiceert door middel van gebed? Is er dan wel een vorm van relatie? En van ervaring? Zonder relatie is er geen diepe ervaring met God mogelijk. Ik kan wel een mooie denkbeeld van mijn man hebben, maar zonder contact met hem en zonder communicatie en zonder echte liefde kan ik hem niet ervaren toch? Alleen door en liefdesrelatie te hebben met God, kan je ( op de manier die Hij uitlegt in de Bijbel) Hem ervaren.

    Ik ervaar Hem in de storm van mijn leven. En precies zoals jij zegt: IK BEN. Ik heb Hem leren kennen wie Hij is, wat hij geeft, wat Hij van mij vraagt. Zijn karakter. Hem ervaren? Zoek Hem vooral in het Woord.

    Like

  3. Chiel Voerman schreef:

    Mooi Jedidja. Ik vind de boodschap van deze dominee ook wat vlak. Dat triggerde mij om er iets over te schrijven. En tegelijk,….: verbinding is dat niet precies wat jij ook schrijft. ik merk wel vaker de laatste tijd dat het MIJN zoektocht is die dingen dieper en doorleefder wil maken. En als ik dan ga schrijven en er ‘door heen’ ga kom ik weer terug boven water en dan past soms een simpel op het oog vlak woord ineens heel goed.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke Jonge Mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

%d bloggers liken dit: