Home » Geloof en kerk » Je suis Charlie of je suis Jésus 2

Je suis Charlie of je suis Jésus 2

David Heek heeft ook een mooie blog over “je suis Charlie’ geschreven. Hij presenteert hem ook als reactie onder de blog van Jos Douma die ik in mijn vorige bericht herblogde. Ik kan het blog van David hier niet herbloggen maar uiteraard wel de link er naar toe geven.

Ik heb toen ik de oproepen zag om met een potloodje naar het kerkplein te gaan een rare smaak in mijn mond gekregen. Deels omdat ik denk: dit soort aanslagen komen iedere dag wel ergens voor maar nu in een beschaafd land als Frankrijk. We kunnen iedere dag wel ergens gaan staan met ons potloodje. kruizen

Deels ook omdat ik denk: waarom mag een cartoonist alles tekenen? Wie heeft dat bedacht? Past dit in liefdevol omgaan met elkaar zoals Jezus bedoelt? Ik weet dat ik zelf ook redelijk scherp uit de hoek kan komen, maar het is niet mijn eerste doel om discussie op te roepen. En dat is het doel van een cartoonist wel. Natuurlijk gaat het over de vrijheid van meningsuiting. Maar moeten alle meningen geuit worden? En hoe staat het met de mening van die ander? Mag die ook bestaan?

Dat zijn zo even een paar gedachten die ik er over heb. Als ik langer nadenk komt er meer.

En dat vind ik het mooie bij Jos Douma: laten we alsjeblieft niet op een plein gaan staan met een potlood om te protesteren tegen aanvallen op de vrijheid van meningsuiting. Maar ga in gebed en begin bij het begin van iedere oplossing: wees zoals Jezus en zeg met Paulus: niet meer mijn ik maar Christus leeft in mij. Hoe reageren we dan op dit soort aanslagen? Ik denk eerlijk gezegd dat de aanslag dan niet had plaatsgevonden omdat de cartoon niet geschreven was. Omdat de stappen daarvoor ook niet hadden plaats gevonden.

En het mooie van David Heek vind ik: laten we ons verbinden met andere mensen. Laten we bewust zijn van onze eigen mankementen. Maar dan denk ik weer: Jezus zou er naast zijn gaan staan maar Hij had ook gezegd wat Hij er van vond denk ik. Hij was niet gaan protesteren met een potlood in zijn hand maar was gaan roepen: Zoek eerst mijn koninkrijk! En: mijn koninkrijk gaat niet over eten en drinken maar over vreugde, vrede en gerechtigheid.

Er stonden drie kruizen op Golgotha. Twee voor de mannen die zichzelf zochten. Eén voor de man die God zocht.

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke Jonge Mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

