Home » Geloof en kerk » Advent, ik loop er altijd in vast

Advent, ik loop er altijd in vast

advent, ik loop er in vast

Ieder jaar weer loop ik vast in Advent. Ik vind de voorbereidingen voor kerst leuk en gezellig.
Maar de geloofsbeleving die erbij hoort kan ik steeds minder volgen. Waarom bereiden we ons vier weken voor op het kerstfeest?

Gister kregen we een uitgebreide uitleg over het advent bloemstuk voor in de kerk. Een boog van hoop, een kronkelende dorre tak voor het kwaad en de rest weet ik niet meer. De advent ster hangt hoog in de kerk en de kaarsen worden om de beurt aangestoken. Of er een gedicht bij gelezen is weet ik niet omdat we nog op zoek waren naar een stoel omdat het op de een of andere manier barstensvol was in de kerk.

Ik heb er moeite mee dat het lijkt alsof Jezus weer echt geboren wordt op eerste kerstdag. Dat we in cirkeltjes blijven draaien ieder jaar weer en dat we er geen steek verder mee komen. Hoezo een boog van hoop? Een boog van vertrouwen zou ik zeggen. Een boog van dankbaarheid. Of gewoon helemaal geen boog. Want Jezus is al bij de Vader, Hij is wél doorgegaan met het verhaal. Hij heeft de Geest al gegeven, weer opgepakt en daarna heeft de Vader hem op Zijn verzoek over ons uitgestort.

En wij kronkelen ons in bochten op zoek naar het WG. van der Hulst gevoel bij kerst. De sfeer lukt niet en we blijven in het moraliserende haken. Zelfs oorlogen komen tot stilstand met kerst. Hoe gekunsteld is dat.

Met kerst komen rand kerkelijken naar de kerk en ongelovige buren en collega’s. En we vertellen ze dan ieder jaar weer dat Jezus is geboren. En we vertellen steeds weer waar kerst niet om draait omdat we eigenlijk niet goed weten waar het wel om draait.
En het zou ook gemeen zijn toch om mensen de pinkster boodschap te vertellen als ze komen voor het kindje in de kribbe?

Waar draait het om?

9 reacties

  1. Jedidja schreef:

    Ik heb lange tijd net als jou gedacht. Nu laat ik het los en denk: ik wil gewoon aan Hem denken. Aan waarvoor Hij kwam. En wat erachter zit: Zijn grote liefde. Ik wil het niet apart zien. Maar als één geheel. Kerst tot en met Jezus' hemelvaart en Zijn zitten aan Gods rechterhand. Hij bidt voor ons.

    Like

  2. Maar het kind moet toch ook telkens weer geboren worden in je hart?
    Die beleving moet toch telkens weer bewaarheid worden?
    Eigenlijk is het altijd tijd voor advent, kerst, pasen, pinksteren….. Dat is aan geen datum op de kalender…
    Als God in je hart geboren wordt is het kerst, ook al is het 30 juni!
    Als je mag ervaren dat God ook voor jou is opgestaan, dan is het pasen, ook al leven we dan in adventstijd….
    Toch?

    Like

  3. Chiel Voerman schreef:

    Bedankt voor jullie reacties.
    Het kind geboren worden in mijn hart? Alsjeblieft niet. Volgens mij schieten we daar niets mee op. Jezus was immers de weg naar de Vader? Niet een doel op zich.

    Like

  4. Oei oei Chiel… we staan weer eens lijnrecht tegenover elkaar!!!
    Ik zeg het misschien krom met dat geboren worden in je hart, maar als het Kind Jezus neerdaalt in je hart, dan is het toch Kerst? En eigenlijk moeten we Hem altijd verwachten, dus altijd advent.
    Want als Jezus de weg naar de Vader is, dan zal Hij toch geopenbaard moeten worden in je hart!
    Als Hij zich niet in je hart (ziel) openbaart kan Hij ook nooit de weg naar de Vader voor je banen….

    Like

  5. Chiel Voerman schreef:

    Hoe doe je dat met de weg naar de winkel?

    Als Jezus de weg is kan je er toch over heen lopen naar de Vader? Jezus heeft zijn vader gevraagd de Geest over ons allen uit te storten. Dus in zekere zin woont Jezus in je hart.

    Like

  6. Die weg is er alleen als het geloof in het hart woont! Dan zal Hij je de weg wijzen en je er over leiden, want zelf kunnen we dat niet. Wij gaan liever door de achterdeur via een andere weg die ons rechter schijnt…

    Like

  7. Chiel Voerman schreef:

    Tja we moeten er hier maar geen discussie van maken. Dat is niet de goede plek denk ik.

    Like

  8. Ariëlla schreef:

    Christus is geboren. En in de Bijbel staat Gods reddingsplan. Het eenvoudige geloof is genoeg. Wegkijken van jezelf en als een arme zondaar komen tot Hem. Om met Hem verder te leven.

    Like

  9. […] zit ik soms wat in de knel met Advent, dat kon je lezen in een van mijn vorige blogs. Maar verder vind ik het een heerlijke tijd. Qua muziek ben ik gek op Advent en kan ik eigenlijk […]

    Like

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke jonge mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

