Home » Geloof en kerk » Verheug u in de Here

Verheug u in de Here

Verheug u in de Here, dan zal Hij u geven wat u nodig hebt en waar u naar verlangt. ps 37:4

De afgelopen tijd ben ik bezig geweest met Gods leiding, Gods plek voor mij in het leven. En uiteindelijk kom ik niet veel verder dan God zeggen wat ik denk nodig te hebben en verder te bidden: Uw wil geschiede.

Verheug u in de HereVandaag dacht ik eraan eens te kijken in de Bijbel app op mijn telefoon. Het vers van de dag van 19 november was bovenstaande zin uit psalm 37.

Want wat staat er nu voor dat woordje ‘dan’? Verheug u in de Here! Dat is dus iets wat belangrijk is. Je verheugen in God. Blij zijn met dat God er is. Blij zijn met dat God voor je zorgt nog voordat je gekregen hebt wat je zo graag wilt.

Pas nog in een mailsessie: God moet het mij toch geven?
Ja!

Zou het kunnen dat het een cirkel is? Een vicieuze waar we helemaal niet uit willen? God houdt van ons en daarom geeft Hij ons. Daarom verheugen we ons in de Here waardoor Hij ons weer geeft wat we nodig hebben en verlangen.
En omdat God God is, kan Hij niet haperen. Als de cirkel stokt dan ligt het aan ons.
Zijn we door onze zorgen vergeten ons te verheugen? Verheug je dan weer!

Op internet zijn allemaal positieve lijstjes te vinden he. Er worden blogs vol geschreven over positief leven door helder en licht te denken. Een lijstje over de positieve dingen van God schudden we toch zo uit onze mouw?
Verheug je dan!

5 reacties

  1. Je zal begrijpen Chiel, dat ik wat moeite heb met deze tekst!
    Ik snap dat het in de Bijbel staat, maar 'dan zal Hij u geven'? daar kan ik voor dit moment niet veel mee…
    Als alles op rolletjes loopt en het cirkeltje lekker rond draait in z'n gewone gang, ja dan kan ik instemmen met je laatste alinea!
    Maar ja, wij hebben hier al een hele gedachtewisseling over gehad… Toch kon ik het niet laten een reactie te plaatsen… 😉
    Groetjes,
    Marian

    Like

  2. Chiel Voerman schreef:

    Bedankt voor je reactie Marian. En ik begrijp zeker dat je moeite hebt met deze tekst. We zijn gemaakt voor een paradijs. En daarom zijn veel cirkeltjes niet rond. Misschien is het een uitdaging?

    Zwemmen in koud water LIJKT mij altijd vreselijk. Dus heb ik de NEIGING niet in het water te springen. Met als GEVOLG dat ik niet weet of het water inderdaad zo KOUD is. En nog erger: ik zal er niet achter komen hoe heerlijk het is om in koud water te zwemmen.
    Uit ervaring weet ik dat ik zelfs kan zweten van lekker zwemmen in koud water. En wat voel je je heerlijk na afloop.

    Like

  3. Ariëlla schreef:

    Ik wil even reageren op je blog. Het woordje 'dan' staat niet in de grondtekst. Er staat het woordje 'en'.

    Voor mij betekent deze tekst heel veel. De betekenis van 'verheugen' hier in deze tekst is dat ik mijn diepste geluk in God zoekt – in Wie Hij is, in Zijn volmaaktheden, Zijn vriendschap, Zijn liefde door Jezus Christus. Niet alleen als de zon schijnt maar ook als het regent. Of stormt. Ik denk ook aan Habakuk.

    Het feit dat je je grootste geluk, je zaligheid in God zoekt zal er ook voor zorgen ook je je verlanglijstje reguleert. Wanneer je dicht bij Hem leeft, wil je het gebed aanpassen Wie Hij is.
    Uw wil geschiedde vind ik daarom echt een mooi gebed.

    Ik denk wel eens aan die ene quote, vrij bekend:

    Give what Thou canst, without Thee we are poor;
    And with Thee rich, take what Thou wilt away.

    De psalm stopt niet. Het volgende vers hoort er echt bij.

    Like

  4. Chiel Voerman schreef:

    Dank je Ariëlla, mooie aanvulling. Het woordje 'en' maakt het nog sterker. Ik zie net dat ze het in de NBV helemaal hebben weg gelaten. En het volgende vers is inderdaad prachtig: leg je leven in de handen van de HEER, vertrouw op Hem, hij zal dit voor je doen: het recht zal dagen als het morgenlicht, de gerechtigheid stralen als de middagzon.
    Als ik mij niet vergis staat de eerste helft op het geboortekaartje van mijn dochter.

    Like

  5. […] het leven niet te laten komen zoals het komt maar eens echt tijd te nemen om er achter te komen wat de bedoeling is met jouw […]

    Like

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke Jonge Mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

âž³ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

