Home » Leven en werken » De straatkrantverkoper zonder schuldgevoel

De straatkrantverkoper zonder schuldgevoel

We schrijven november 2014: de straatkrantverkoper staat er weer!!! Terwijl net de nieuwe Jumbo geopend is en we allemaal met onze gratis appeltaart langslopen. Dit kan niet, dit gaat echt te ver!

Deja vu.

We schrijven Augustus 2011:
Ik was zo vreselijk blij dat hij weg was! De straatkrantverkoper met eigen Puch en mobiel internet die bij de ingang van het winkelcentrum stond was ineens weg. Je leest in deze zin al dat ik dubbel sta tegenover straatkrantverkopers met een eigen Puch en mobiel internet. Ik heb ze liever met gescheurde kleren en op blote voeten. Maar nu is er weer een nieuwe.
Op zich heeft het wat om iedere keer gegroet te worden met een vriendelijk “goede morgen meneer,  hoe gaat het met u”. Wel heel vriendelijk maar niet ingeburgerd.
Want Nederlanders houden daar niet van. Tenminste, ik ga die man niet vertellen dat ik net een burn-out heb gehad en gelukkig nog een paar maanden krijg doorbetaald. Dat gaat hem niets aan. Misschien zou het zelfs wat pijnlijk voor hem zijn.
De andere nederlanders kijken allemaal de andere kant op als hij er staat. Dat doe ik liever ook. Maar ik doe het ook  liever niet, voor mijn eigen schuldgevoel.
Die straatkrantverkoper viel mij zo vies tegen! Want nu zit ik met allerlei gedachten die ik al eerder heb gehad. Maar dan ‘doorgewerkt’ en verwerkt in een echte collumn voor een kerkblaadje. In 2001 schreef ik dit op de dag na Prinsjesdag, ik woonde toen in Amsterdam:

Vandaag stonden ze weer op hun post, de Straatkrant verkopers. En zij weten het ook: nederland vaart wél en de welvaart kent geen grenzen.
Juichstemming?
Nee, want terwijl wij in de tijd van de baas de grenzenloze welvaart bekeken en beluisterden stond de krantverkoper in de regen op het stationsplein of waar dan ook, vergeefs op klanten te wachten.
En na de blijde boodschap van prinsjesdag liepen wij aan onze kant van de grens de krantverkopers weer snel voor bij en begonnen de dames en heren politici de miljoenen van Zalm vast over de balk te gooien. Dure hoedjes, exotische coctails, gewichtige interviews en dat deden ze vast niet pro Deo.
Wie  in weelde baadt, maar het juiste inzicht mist, zal vergaan als een dier(Ps 49;21).

Vooral die Bijbeltekst, die doet het hem hè. Vooral in een kerkblaadje. Op dit blog staat het misschien een beetje gek, maar dat geeft niet. Want de mensen tussen wie ik woonde in Amsterdam waren ook gek. Ik woonde antikraak in een bekende studentenstraat terwijl ik niet studeerde maar werkte in een RIBW (psychiatrie in de wokrantonwijk).
Ik kwam Jezus tegen op mijn werk en er woonde er ook één schuin boven mij. En die Jezus dacht soms dat hij Simson was want hij gooide hele bankstellen naar beneden.

Ik had begrip voor straatkrantverkopers toen ik zelf iedere dag met alle wereldse shit in aanraking kwam.

Nadat mijn huis tijdens mijn afwezigheid voor de zekerheid vast onbewoonbaar was gemaakt door de woningbouwvereniging kreeg ik al mijn huurgeld weer terug. Ik heb verdiend aan het verdriet van de Jezus op de vijfde verdieping terwijl ik ook al salaris kreeg van die Andere.

En na een aantal jaar gewerkt te hebben met eigenlijk luxeproblemen (begrijp me goed!) kan ik geen straatkrantverkoper meer zien eigenlijk.
En dat klopt niet. Dat is net zo lullig als dat de partij van de onvrijheid wil controleren of er tijdens de Ramadan niet extra wordt gespijbeld. Het antwoord is namelijk allang bekend, christenen verzuimen meer in de week voor de kerstvakantie. Nu ik niet meer op een school werk begrijp ik het heel goed.
Tjonge, dat je zo in de war raakt van een straatkrantverkoper zonder schuldgevoel.

Gedeelte 2011 eerder gepubliceerd via http://www.stukverder.nl/schaam-schaam/

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke jonge mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

