Home » Geloof en kerk » Wat triggert jou? Waar leef jij voor?

Wat triggert jou? Waar leef jij voor?

Een poos geleden heb ik gesproken met iemand van het welzijnswerk. Een boeiend gesprek over van alles en nog wat. Over de toenemende vraag naar hulp door gezonde mensen. Over het grote aantal vrijwilligers dat beschikbaar is voor het ondersteunen van mensen bij het voeren van hun administratie bijvoorbeeld. Over het steeds langer worden van ondersteuningstrajecten.

wat triggert jou? Waar leef jij voor?Een boeiend gesprek omdat we beiden vanuit een andere uitgangshoek toch hetzelfde zouden willen bereiken: mensen weer gelukkig laten leven.  We houden allebei niet van de term ‘eigen kracht’ omdat het als je het goed bekijkt het summum van betuttelen is.We zien beiden dat sommige mensen nooit zelfstandig bepaalde (huishoudelijke) activiteiten kunnen uitvoeren.
We hadden een ander uitgangspunt: hij werkzaam binnen het welzijnswerk en deels speelbal van de politiek. Werken binnen een organisatie die zo opgedoekt zou kunnen worden omdat het beter uitkomt. Werken in blokken van 5 jaar omdat de politieke kleur van een gemeente zo kan zorgen dat er andere doelen gehaald moeten worden. Doelen om de doelen en om het bestaan van verschillende politieke partijen te rechtvaardigen: het uiteindelijke doel blijft toch: mensen ondersteunen en een zo gelukkig mogelijk leven mogelijk maken.

Ik solliciterend naar een (part-time) baan en ondertussen kijkend hoe ik mijn praktijk een Stuk Verder kan brengen. Het liefst met betalende klanten. En dus voel ik mij thuis bij de gesprekken die gaan over het betalen van diensten binnen het welzijnswerk. Zelfs de armste mens zou willen betalen voor zijn hulp omdat hij dan serieus genomen wordt en zichzelf serieus kan nemen. Mijn gesprekspartner zei het precies andersom: hulp is hulp en ik kom verder met mensen omdat ze vanuit wanhoop mij gaan vertrouwen.

Boeiend hè. En zo knap lastig. Want ik voel voor beide kanten. Deze blog bijvoorbeeld kan ik helemaal mee instemmen. En tegelijk wil ik vanuit mijn christelijke oogpunt ook helemaal mee gaan met bijvoorbeeld mijn zus die als maatschappelijk werkster leeft van een vriendenclub omdat haar confidenten zoals ze cliënten noemen in België de sessies niet volledig kunnen betalen. Ik zou dat ook willen.

We, mijn nieuwe vriend van het welzijnswerk, mijn zus en ik zien zoveel werk dat gedaan zou moeten worden. Zoveel eenzaamheid onder mensen. Zo veel mensen die de weg in de maatschappij niet kennen. We zien zoveel problemen die elkaars oplossing zijn: verzorgingshuizen staan deels leeg maar voor mensen op de zwarte lijst van de woningbouwverenigingen is geen plek.

En weet je wat het is? Ik kan zo een groot team van leuke beschikbare mensen bijeen roepen dat allemaal ‘voor de mens en voor God’ aan de slag zou willen gaan. Genoeg mensen voor een grote leefgemeenschap bijvoorbeeld. Want kennis van orthopedagogiek, theologie, land- en tuinbouw, contextuele therapie, groepswerk, psychiatrie, verpleegkunde is allemaal te vinden in dat team. Een grote zorgboerderij, een generalistisch hier-wonen-mensen-huis dat eerst een verpleegtehuis was.

En tegelijk heb ik zo’n moeite met al die producten die ontstaan en welig groeien en bloeien omdat er chaos is op dit moment.  Een hbo-instelling die geld wil verdienen door zijn mensen bij te scholen op de hype van dit moment. Een adviesbureau die wel in kaart wil brengen wat de ontwikkelingskansen van je team zijn als je uitgaat van een bepaald hypothese die nooit werkelijkheid gaat worden. Een verzamelpagina op internet zodat je website(hun website) goed gevonden wordt via Google.

Daar wil ik niet aan meedoen. Dat is natuurlijk ook de reden waarom ik mij hard wil maken voor nuchtere hulpverlening. Dat ik geen methodiek wil volgen maar een instelling wil hebben.
Wat triggert jou? Welke kant zouden we moeten opgaan? Ben benieuwd naar je reactie op Facebook of gewoon hieronder.

Deze blog is eerder gepubliceerd.  En ik ben benieuwd welke reactie het op deze blog oproept waar overwegend christenen volgen. Want als God iedereen kan inzetten dan moet er toch ergens een plek zijn?

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke Jonge Mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

