Home » Geloof en kerk » Stromen van levend water

Stromen van levend water


Van mijn cd met collumns 2002 ongeveer
“Wie in mij gelooft, gelijk de Schrift zegt, stromen van Levend water zullen uit zijn binnenste vloeien”(Joh 7:38). 
Pas luisterde ik weer eens naar een opwekkings cd en wel naar lied 459. Dat  prachtige lied gaat over het Levende Water:
“Levend water, verfrissend, vrij; het stroomt de berg af tot in de vallei. ‘t Is Gods rivier die je vreugde geeft, Hij brengt vernieuwing aan alles wat leeft. Het bruist van leven in Gods rivier: wie daarvan drinken verheugen zich hier. En ben je eens in die stroom geweest, dan blijf je dorstig naar meer van Gods Geest”. 
Rillingen krijg ik van de tekst en ik word warm van de muziek die er onder staat. Wat is het fijn om in God te geloven, wat een Leven geeft dat!
Ja, ik ben het met je eens: af en toe lijkt de kerk meer een stilstaande modderpoel met allemaal enge mopperbacteriën, lauwheidsbacteriën, angstbacteriën en noem maar op. We lijken besmet met het wegloopvirus, het ‘t-zal-mijn-tijd-wel-duren’-virus. Jammer dat zoveel mensen het niet naar hun zin hebben in de kerk en zoveel missen. Inhoudelijk of vormtechnisch. 
Maar gelukkig is ‘ik geloof in God’ niet hetzelfde als ‘ik ga naar de kerk’. Geloven doe je in de eerste plaats op persoonlijke titel. God roept jou bij je eigen naam en niet ‘alle leden van de (jouw)kerk’ tegelijk. Dat is tenminste wat ik uit bovenstaand Bijbelvers leer:  Als ik in God geloof, zullen stromen van Levend water uit mijn binnenste vloeien. Voor een levende relatie met God ben je niet alleen van de kerk afhankelijk. De moed laten zakken, je geloof aan de wilgen hangen omdat je het in de kerk niet naar zin hebt is soms begrijpelijk, maar niet de oplossing. 
Neem de verantwoordelijkheid voor je eigen stroompje! 
Zie je het voor je? Al die kleine stroompjes die op zondag bij elkaar komen veroorzaken daar een prachtige waterval van Levend water. Heb je wel eens bij een echte waterval gestaan, zo één waar je onderdoor kon lopen? Wat voelde je toen? Ikke kippevel! Zo prachtig, zo groots. Halleluja!
Weg- en waterbouw is een kwaliteit van Nederland waar we trots op mogen zijn en tegelijk levert de strakke waterregulering nu problemen op voor het stijgende water.  
Zullen we in onze kerk het Levende water zijn eigen weg laten bepalen?
2 reacties

  1. […] die beweging geeft Hij toch door zijn Geest: stromen van levend water zullen uit uw binnenste vloeien. Uit staat er hè. Heel belangrijk woordje dat we vaak vergeten. […]

    Like

  2. […] dingen van God die we zien in ons leven. Dankbaarheid voor Gods Geest in ons zodat we stromen van levend water kunnen zijn. Delen aan […]

    Like

Geef een reactie

Losse flodders uit mijn hersenpan

Een blog over Theologie, het nieuws en andere zaken

Happy@work

"Life is a journey" - Een inspiratieblog voor mensen die hun talent willen ontplooien.

Christelijke Jonge Mannen

Gedachten over geloof en maatschappij

Lintsjeskajee

(Dialect voor notitieboek met lijntjes)

Blog – Leenard Kanselaar

Gedachten over geloof en maatschappij

Matthijs den Dekker

Stel vragen, zoek God, reis mee. Verhelder je blik. | Een blog sinds 2013

Without Borders

➳ Londen

Stumbling towards the light

... out of the darkness taking baby-steps

Gloria en Kyrie

Blog over muziek, eredienst, liturgie en aanbidding

WiebsLog

Welkom op mijn site!

Roar of Love

gedachten over leven en geloven

Anne-Minke Hakvoort

Durf te leven!

